Ouders over cultuureducatie | Barbara Hattmansdorfer

Ik ben Barbara Hattmansdorfer, vrijwilligerscoördinator bij De Regenboog Groep. Samen met Jane ben ik mama van Ravi (9 jaar).

Wat is je herinnering aan kunst en cultuur uit je kindertijd?

Ik ben in Zwitserland opgegroeid en in mijn herinnering kwam ik pas op latere leeftijd in contact met kunst en cultuur. De focus in mijn omgeving en familie lag bij sport en natuur.

Hoe is het om een Amsterdamse ouder te zijn?

Ik vind het hier heel anders, en vooral druk, haha! In Zürich lopen kinderen al vanaf de eerste klas alleen naar school. Hier moet je je kind overal naartoe brengen. Erg beschermend. Een kind heeft weinig ‘kans’ om te verdwalen en ongezien kattenkwaad uit te halen. Daartegenover staat het culturele, en ook het culinaire, vermaak dat Amsterdam te bieden heeft, want het aanbod en de mogelijkheden zijn immens. Toch blijf ik, vooral ook voor mezelf, graag het evenwicht zoeken in activiteiten buiten de stad: met de trein naar het strand, de duinen of het bos.

Kun je iets vertellen over de manier waarop jouw kind in aanraking komt met kunst en cultuur?

Zonder Museumjaarkaart en biebpas gaan we de deur niet uit. Daarnaast weet Jane altijd allerlei leuke culturele activiteiten te spotten in de stad.

Wat zie je als je kind in aanraking komt met kunst en cultuur?

Ik zie dat Ravi opgroeit met de vanzelfsprekendheid van een leven met kunst en cultuur, terwijl dit alles behalve vanzelfsprekend is. Een stad als Amsterdam waarin wij kunnen leven maakt ons dit mogelijk.

Heb je wensen op het gebied van kunst en cultuur voor Amsterdamse kinderen?

Meer Oerol en meer Buitenkunst in en om Amsterdam!

Meer nieuwsberichten

Voor onderwijsmedewerkers en kunstenaars die op scholen werken en die al enige ervaring hebben met fondsenwerving en een concreet voornemen hebben voor het werven van fondsen.

In de cursus Fondsenwerven leidt gecertificeerd fondsenwerver Ben Hekkema je binnen in dit boeiende onderwerp en helpt je bij het ontwikkelen van een strategie om fondsen te werven. Aan de hand van voorbeelden, formats en stappenplannen leer je meer over fondsenwervingsacties, het doen aanvragen bij fondsen en sponsoring. Na afloop heb je:

1 : Informatie over de mogelijkheden van fondsenwerving voor het onderwijs.
2: Kennis en ervaringen uitgewisseld met de andere deelnemers.
3: Geleerd om een fondsenwervingsplan op te zetten.
4: Geleerd een ‘case for support’ te formuleren.

Soms heb je wel een idee voor een project maar niet genoeg geld. Of je nu een uitwisseling met het buitenland ambieert, een nieuwe samenwerking van scholen en kunstenaars nastreeft, of een buurtproject van de grond wil krijgen, fondsen werven brengt geld in het laatje. Hoe pak je dat aan? Volg de cursus Fondsenwerven en leer je doelen te bereiken!

Na het volgen van de Fondsenwervencursus is een aanvraag schrijven niet meer eng of moeilijk. Krijg out-of-the-box-tips, voorbeelden van hoe het wel (en niet) moet en heel veel ins en outs over fondsenwerving in één dag. De ochtend bestaat uit een hoorcollege. Na de lunch ga je in werkgroepen uiteen. Alle cursisten kunnen in de maanden na de cursus een keer één op één advies krijgen over hun aanvraag van docent Ben Hekkema.

Op het kantoor van Mocca: Baarsjesweg 224.

Donderdag 1 februari 2024 – Introductie
Donderdag 8 februari 2024 – Ontmoet een fonds
Donderdag 15 februari 2024 – Crowdfunding
Donderdag 29 februari – Hoe schrijf je een projectplan met impact?

De lestijd op 1, 8 en 15 februari is 18:30 – 20:30 uur.
De lestijd op 29 februari is 14:30 – 17:30 uur.

De aanmeldperiode is nog niet gestart.