Ouders over cultuureducatie | Kasja Ollongren

Ik ben wethouder Kunst en Cultuur in Amsterdam. Ik ben moeder van twee zonen.

Wat is je herinnering aan kunst en cultuur uit je kindertijd?

Mijn ouders namen ons vaak mee naar de opera, dat vind ik nu zelf ook heel mooi. En ik speelde saxofoon in een band op school.

Hoe is het om een Amsterdamse ouder te zijn?

Hartstikke leuk, want Amsterdam is een fijne plek om te wonen met een gezin. We hebben veel museums en theaters, juist ook voor kinderen. En de stad heeft mooie parken en pleinen om te spelen.

Kun je iets vertellen over de manier waarop jouw kinderen in aanraking komen met kunst en cultuur?

Via hun school en soms via mijn werk, want als wethouder word ik vaak uitgenodigd voor voorstellingen. Dan neem ik ze mee naar de opera of het toneel. En we bezoeken ook wel eens een museum. In Amsterdam, maar ook op vakantie in het buitenland.

Wat zie je als je kinderen in aanraking komen met kunst en cultuur?

Ik zie dat ze soms iets leren over de stad, soms over de wereld. Ik zie dat ze kunst mooi of lelijk vinden. En soms vinden ze het ook gewoon heel saai, dat had ik vroeger ook. Maar dat geeft niet, dat komt later vast wel goed.

Heb je wensen op het gebied van kunst en cultuur voor Amsterdamse kinderen?

Ik vind het belangrijk dat alle kinderen in Amsterdam kennis maken kunst en cultuur. Zodat ieder kind kan kiezen of het zelf verder wil met bijvoorbeeld toneel, muziek, dans, poëzie of schilderkunst.

Meer nieuwsberichten

Voor onderwijsmedewerkers en kunstenaars die op scholen werken en die al enige ervaring hebben met fondsenwerving en een concreet voornemen hebben voor het werven van fondsen.

In de cursus Fondsenwerven leidt gecertificeerd fondsenwerver Ben Hekkema je binnen in dit boeiende onderwerp en helpt je bij het ontwikkelen van een strategie om fondsen te werven. Aan de hand van voorbeelden, formats en stappenplannen leer je meer over fondsenwervingsacties, het doen aanvragen bij fondsen en sponsoring. Na afloop heb je:

1 : Informatie over de mogelijkheden van fondsenwerving voor het onderwijs.
2: Kennis en ervaringen uitgewisseld met de andere deelnemers.
3: Geleerd om een fondsenwervingsplan op te zetten.
4: Geleerd een ‘case for support’ te formuleren.

Soms heb je wel een idee voor een project maar niet genoeg geld. Of je nu een uitwisseling met het buitenland ambieert, een nieuwe samenwerking van scholen en kunstenaars nastreeft, of een buurtproject van de grond wil krijgen, fondsen werven brengt geld in het laatje. Hoe pak je dat aan? Volg de cursus Fondsenwerven en leer je doelen te bereiken!

Na het volgen van de Fondsenwervencursus is een aanvraag schrijven niet meer eng of moeilijk. Krijg out-of-the-box-tips, voorbeelden van hoe het wel (en niet) moet en heel veel ins en outs over fondsenwerving in één dag. De ochtend bestaat uit een hoorcollege. Na de lunch ga je in werkgroepen uiteen. Alle cursisten kunnen in de maanden na de cursus een keer één op één advies krijgen over hun aanvraag van docent Ben Hekkema.

Op het kantoor van Mocca: Baarsjesweg 224.

Donderdag 1 februari 2024 – Introductie
Donderdag 8 februari 2024 – Ontmoet een fonds
Donderdag 15 februari 2024 – Crowdfunding
Donderdag 29 februari – Hoe schrijf je een projectplan met impact?

De lestijd op 1, 8 en 15 februari is 18:30 – 20:30 uur.
De lestijd op 29 februari is 14:30 – 17:30 uur.

De aanmeldperiode is nog niet gestart.