Het Basispakket

Het Basispakket Kunst- en Cultuureducatie

Ook in 2025-2028 investeert de gemeente Amsterdam stevig in cultuuronderwijs voor po, so, sbo, vso en vmbo 1 en 2 met Het Basispakket Kunst- en Cultuureducatie. Mocca coördineert het Basispakket in opdracht van de gemeente Amsterdam. 

De gemeente ziet cultuur als een essentiële basisvaardigheid voor de brede ontwikkeling van leerlingen en hun toekomstige participatie in de maatschappij. Betekenisvolle cultuureducatie onder schooltijd vraagt om langdurige, gelijkwaardige samenwerking tussen scholen en culturele instellingen op basis van wederkerigheid. De voorzieningen vanuit het basispakket dragen hieraan bij. 

Vanaf 2025 zijn de voorwaarden geactualiseerd en 
dragen zo bij aan een breed gedragen, inhoudelijk stevig cultuureducatiebeleid in de school.  

Voorzieningen Basispakket

● Gratis besloten vervoer met de Cultuurbus naar een groot aantal culturele instellingen in Amsterdam;
● Circa 25 euro vrij te besteden per leerling in het po en vmbo 1 en 2 via Voucherbeheer;
● Circa 75 euro vrij te besteden per leerling in speciaal onderwijs; 
● Inhoudelijke ondersteuning door Mocca bij de opzet van cultuurbeleidsplannen en  en programma’s in alle kunst- en cultuurdisciplines;
● Deskundigheidsbevordering en netwerkvorming via de MoccaAcademie;
● Jaarlijks 13 uur gratis muziekles door ‘Muziek Op School in Amsterdam’ (MOSA), een samenwerkingsverband van Muziekschool Amsterdam, Muziekschool Amsterdam Noord, Aslan Muziekcentrum, Muziekcentrum Zuidoost/Leerorkest. En in Weesp door de Gooische Muziekschool. 

Voorwaarden

Alle scholen kunnen direct gebruik maken van de cultuurvouchers en de inhoudelijke ondersteuning en deskundigheidsbevordering door Mocca. Om vanaf schooljaar 2025-2026 in aanmerking te komen voor de Cultuurbus en de vakdocent muziek zijn er een aantal voorwaarden:

– Op school wordt minimaal 2 uur per week besteed aan cultuureducatie, in doorlopende leerlijnen of betekenisvolle projecten.
– We zien het belang van een vast aanspreekpunt voor cultuureducatie in de school, een interne cultuurcoördinator (ICC’er). Daarom vragen we iedere school een ICC’er vrij te maken met een minimaal vast aantal uren van:

    • 2 uur per week voor kleine scholen (tot 200 leerlingen);
    • 3 uur per week voor middelgrote scholen (200-600 leerlingen);
    • 4 uur per week voor grote scholen (meer dan 600 leerlingen).

Verder vragen we iedere school om een actueel cultuureducatiebeleidsplan te hebben en dit op te nemen in het schoolplan.

Hoe vraag je de voorzieningen aan?
– De Cultuurvouchers vraag je aan via Voucherbeheer
– Bij Mocca kun je terecht voor de Cultuurbus, advisering en deskundigheidsbevordering.
– De vakleerkracht cultuur en vakdocent muziek vraag je via de gemeente aan. 

Voor het schooljaar 2025-2026 is de aanvraagperiode tussen 15 maart en 15 mei 2025. Scholen ontvangen begin 2025 meer informatie hierover.

Bij het aanvragen van deze voorzieningen wordt gevraagd of je aan de voorwaarden voldoet en kun je het actuele cultuureducatiebeleidsplan meesturen. En natuurlijk is Mocca er om scholen hierin te adviseren en begeleiden in het opstellen of actualiseren van een cultuurbeleidsplan. Hiervoor kun je contact opnemen me het adviseursteam van Mocca.

De Rol van Mocca

Dit houdt in dat Mocca:

  • Scholen adviseert en begeleidt bij het maken van een cultuurbeleidsplan (als onderdeel van het schoolbeleidsplan) dat aansluit bij het curriculum en de leerlingpopulatie van de school;
  • Het vervoer van 50.000 leerlingen en zo’n 10.000 begeleiders met de Cultuurbus en de Cultuurboot coördineert;
  • CMK LeerlijnenLabs opzet en begeleidt waarin scholen en instellingen samenwerken. De labs worden (mede)gefinancierd door het Fonds voor Cultuurparticipatie in het kader van de regeling Cultuureducatie met Kwaliteit, CMK.
  • De MoccaAcademie inzet voor kennisoverdracht en kennisvergroting;
  • Samenwerkt met ‘Muziek Op School in Amsterdam’ (MOSA) om muziekeducatie een stevige basis te geven;
  • De opzet en uitvoering van cultuurprogramma’s en leerlijnen cultuur monitort en evalueert;
  • Onderzoek doet en laat doen naar de opbrengsten van het Basispakket;

Vanuit de gedachte ‘Meer diepgang met Minder’ stimuleert en ondersteunt Mocca, als procesbegeleider en subsidieaanvrager, alliantievorming van culturele instellingen. De cultuureducatieve programma’s van culturele instellingen worden beter op elkaar afgestemd om de effectiviteit en impact ervan te vergroten. Scholen kunnen zo samenwerken met clusters van culturele instellingen die gezamenlijk (en in dialoog) programma’s ontwikkelen. 

Laat je inspireren door de foto’s en films van kinderen en de samenwerking met culturele partners. Bekijk de gratis Basispakketprogramma’s voor muziekles in de school van Het Leerorkest, Muziekschool Amsterdam, Muziekschool Noord, Muziek Centrum Zuidoost en Muziekcentrum Aslan of naar de gratis Coaching van Het Concertgebouw. 

Raamleerplannen

Raamleerplannen bieden scholen handreikingen bij de inrichting van hun cultuuronderwijs. In de zomer van 2014 heeft SLO het Leerplankader Kunstzinnige Oriëntatie gepubliceerd. De al eerder gepubliceerde raamleerplannen voor Beeldend Onderwijs, Muziek, Dans, Drama en Cultureel Erfgoed zijn aan de hand van het Leerplankader bijgewerkt.

Basispakket nieuws

Moccast: Leesplezier

Een Moccast boordevol tips over hoe je leesplezier en liefde voor taal kunt aanwakkeren bij leerlingen. Christy Ju praat met Lev Avitan, theatermaker, schrijver, denker, filosoof, spoken word artiest en docent. En met jeugdboekenschrijver Kelly

Lees verder »

Communicatiehandreiking

Neem je via Mocca deel aan een CmK LeerlijnenLab vanuit de regeling Cultuureducatie met Kwaliteit van het Fonds voor Cultuurparticipatie en ontvangt hiervoor een subsidie? Of maak je  gebruik van de Mocca Cultuurbus of Cultuurboot gesubsidieerd door de gemeente Amsterdam? Vermeld dit dan in je interne en externe communicatie. Door zichtbaarheid van jouw project via jouw eigen kanalen en die van Mocca, vergroten we de impact. Met elkaar laten we zien hoe we bijdragen aan cultuuronderwijs in Amsterdam. In de communicatiehandreiking vind je alle richtlijnen voor communicatie overzichtelijk op een rij.

Allianties

Alliantie Theater en Dans (po)
De alliantie bestaat uit Internationaal Theater Amsterdam, Bijlmer Parktheater, de Toneelmakerij, Theater de Krakeling, de Meervaart, Podium Mozaiek, ICK Amsterdam en Aslan Muziekcentrum.

Het Amsterdams Filmmenu
Het Amsterdams Filmmenu is een netwerk van organisaties die zich bezighouden met film en educatie in Amsterdam. Bekijk ‘t, Cinema Arabe, De Filmhallen, De Frisse Blik, EYE Filmmuseum, Fantastisch Kinderfilmfestival, Het Ketelhuis, IDFA, Imagine filmfestival, Movies that Matter, Rialto en Stichting Cinekid werken hierin samen om filmeducatie op school te stimuleren. Het netwerk organiseert daarvoor diverse bijeenkomsten om leerkrachten te inspireren en te verbinden. 

Erfgoedalliantie
Na het initiëren door Mocca nam Het Amsterdam Museum het voortouw voor de Erfgoedalliantie, die verder bestaat uit vertegenwoordigers van Imagine IC, het Tropenmuseum, het Joods Historisch Museum, het Scheepvaartmuseum en de basisscholen De Scholekster, Elzenhagen en het Wespennest. De alliantie nodigt andere scholen en instellingen uit zich bij hen aan te sluiten. 


Geen allianties maar samenwerkingsverbanden en overkoepelende organen


Sprekend Amsterdam
Sprekend Amsterdam is hèt loket voor erfgoededucatie voor scholen die met de leerlingen de stad Amsterdam willen verkennen en de verborgen schatten van hun wijk willen laten zien? Zo komen ze meer te weten over hun woon- en leefomgeving en worden ze wegwijs in de geschiedenis van de stad en raken meer betrokken bij hun buurt. Sprekend Amsterdam is een samenwerkingsverband tussen Architectuurcentrum Amsterdam, Monumenten en Archeologie, het Stadsarchief en het Amsterdam Museum. 

Amsterdamse Muziekeducatie (Amuze)
Willen graag alle Amsterdamse leerlingen uit het primair onderwijs jaarlijks de kans geven om muziekvoorstellingen te bezoeken zodat zij hun hele schooltijd de muzikale rijkdom van Amsterdam kunnen ervaren. Schoolconcerten en workshops en werken samen met de muziekscholen in Amsterdam om integratie in het lesmateriaal te verbeteren.
Amuze bestaat uit: Memorabele Momenten, Nederlands Philharmonisch Orkest, Oorkaan, het Bimhuis, Muziekcentrum Zuidoost, Stichting Leerorkest, Muziekgebouw aan ’t IJ / Klankspeeltuin, Conservatorium van Amsterdam, het Koninklijk Concertgebouw, Nationale Opera & Ballet, Aslan muziekcentrum, Muziekschool Amsterdam Noord.