De Top Tien regels voor het schrijven van een goede nieuwsbrieftekst 

Zo stil is het bij een Mocca netwerkbijeenkomst nog nooit geweest. Je hoort alleen het tikken van de klok in de educatieruimte van het Van Gogh Museum. De schildersezels staan werkloos langs de kant. Vijftien docenten zitten in opperste concentratie gebogen over hun schrijfblok of tablet. ‘Het lijkt hier wel een redactie’, zegt Lucas Boot, trainer en tekstschrijver. In twee uurtjes tijd moet hij de aanwezige leerkrachten tot onderwijsreporters transformeren zodat de schoolnieuwsbrieven voortaan als prettige proza lezen. Dat valt nog niet mee, want er valt veel te leren, te vragen en te oefenen. Te beginnen met een aantal basisregels.

De tien basisregels

  1. Begin verrassend, bijvoorbeeld met een sfeerelement, nooit met een tijdsbepaling.
  2. Zorg dat je wie, wat, waar, waarom en wanneer benoemt.
  3. Schrijf in de tegenwoordige tijd.
  4. Schrijf kort en actief.
  5. Denk als een journalist.
  6. Neem je oudtante in gedachte als je schrijft en zorg dat zij snapt wat er staat.
  7. Voorkom inkopkoppen.
  8. Zonder beeld geen goede tekst.
  9. Laat je werk nalezen op spel- en constructiefouten.
  10. Houd zinnen onder de 18 woorden.

Een verslag schrijven over afgelopen Koningsdag is de oefenopdracht. Iemand staart zich blind op de kop. ‘Nee de kop komt als laatste’, zegt Lucas. Na een eerste versie redigeren de docenten elkaars werk. Met de aanwijzingen van hun collega herschrijven ze de tekst. Daarna het spannende gedeelte, voorlezen aan de groep. Een aantal teksten klinkt na de herschrijfbeurt al aardig opgepoetst. Bij een tweede opdracht krijgen een paar docenten zowaar een applaus voor hun inmiddels zeer grappige en beeldende teksten.

‘Hoe vonden jullie het?’, vraagt Lucas, na afloop. “Ik ga het voortaan anders aanpakken zegt een docent. ‘Het top tien lijstje geeft steun’, zegt een ander. Een van de leerkrachten geeft aan de tijdsdruk te voelen. ‘Het moet allemaal zo snel. Maar ja dat moet het op school ook’, zegt ze. ‘Ik weet soms gewoon niet wat ik moet schrijven.’ Het advies van Lucas: gewoon beginnen, dan ontstaat er vanzelf iets. MoccaAcademie veteraan Ben Hekkema is bekend met deze blokkade die zijn cursisten soms ook overvalt bij het schrijven van een beleidsplan. Zijn slotadvies: Kots het op papier. En met die stevige uitspraak is de eerste Mocca Masterclass ten einde.

 

Meer nieuwsberichten