Werkbezoek minister van Engelshoven aan het Huygens College in Amsterdam

Mocca directeur Peggy Brandon heet minister Van Engelshoven welkom.

Minister Van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap bracht maandag 8 april een werkbezoek aan Het Huygens College in Amsterdam. Mocca organiseerde dit werkbezoek samen met zusterinstellingen De Cultuurschakel uit Den Haag en KCR uit Rotterdam. De aanleiding was een gezamenlijke brief met de volgende thema’s:   

  • toenemende kansenongelijkheid in het onderwijs;
  • uitdagingen van een superdiverse samenleving; |
  • nog niet afgeronde transitie binnen culturele instellingen;
  • noodzakelijke uitbreiding naar het voortgezet en speciaal onderwijs.

Met dit werkbezoek wilde de minister achterhalen wat voor uitdagingen er zijn voor scholen in steden als Amsterdam, Den Haag en Rotterdam op het gebied van cultuuronderwijs.  De middag begon met een rondleiding door Het Huygens College, een vmbo-school met de sector economie en zorg & welzijn voor de vmbo-T. De ongeveer 500 leerlingen van Het Huygens krijgen in leerjaar 1 en 2 beeldende vorming, muziek, drama en dansles.  

Rector Ramon van Beusichem, Else van der Burgt leerjaarcoördinator leerjaar 2 en twee leerlingen namen Minister Van Engelshoven, wethouder Meliani van kunst en cultuur en afgevaardigden van Mocca, KCR en De Cultuurschakel mee langs praktijkvoorbeelden in de schoolNa de rondleiding namen twintig genodigden uit onderwijs en cultuur in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag deel aan rondetafelgesprekken waar zij, met Vera de Kort als moderator, in gesprek gingen over:

  • Kansengelijkheid binnen cultuureducatie; ieder kind heeft recht op goed cultuuronderwijs zowel binnen als buiten school. 
  • Samenhang van instrumenten; instrumenten die worden ingezet om cultuureducatie te bevorderen. 
  • Duurzaamheid (als in toekomstbestendigheid) en verantwoordelijkheidsverantwoording. Wie heeft welke rol bij cultuureducatie? 
  • Wat is de rol van overheid, gemeente(n), stadsdelen, culturele instellingen, scholen etc.? Waar en wanneer ligt verantwoordelijkheid bij wie in de keten bij de verankering van cultuuronderwijs?

Met de gezamenlijke brief en het werkbezoek willen Mocca, De Cultuurschakel en KCR bijdragen aan de ideevorming over goed cultuuronderwijs in de toekomst en een continuering van de regeling Cultuureducatie met Kwaliteit van het Fonds voor Cultuurparticipatie na 2020.

Meer nieuwsberichten

Voor onderwijsmedewerkers en kunstenaars die op scholen werken en die al enige ervaring hebben met fondsenwerving en een concreet voornemen hebben voor het werven van fondsen.

In de cursus Fondsenwerven leidt gecertificeerd fondsenwerver Ben Hekkema je binnen in dit boeiende onderwerp en helpt je bij het ontwikkelen van een strategie om fondsen te werven. Aan de hand van voorbeelden, formats en stappenplannen leer je meer over fondsenwervingsacties, het doen aanvragen bij fondsen en sponsoring. Na afloop heb je:

1 : Informatie over de mogelijkheden van fondsenwerving voor het onderwijs.
2: Kennis en ervaringen uitgewisseld met de andere deelnemers.
3: Geleerd om een fondsenwervingsplan op te zetten.
4: Geleerd een ‘case for support’ te formuleren.

Soms heb je wel een idee voor een project maar niet genoeg geld. Of je nu een uitwisseling met het buitenland ambieert, een nieuwe samenwerking van scholen en kunstenaars nastreeft, of een buurtproject van de grond wil krijgen, fondsen werven brengt geld in het laatje. Hoe pak je dat aan? Volg de cursus Fondsenwerven en leer je doelen te bereiken!

Na het volgen van de Fondsenwervencursus is een aanvraag schrijven niet meer eng of moeilijk. Krijg out-of-the-box-tips, voorbeelden van hoe het wel (en niet) moet en heel veel ins en outs over fondsenwerving in één dag. De ochtend bestaat uit een hoorcollege. Na de lunch ga je in werkgroepen uiteen. Alle cursisten kunnen in de maanden na de cursus een keer één op één advies krijgen over hun aanvraag van docent Ben Hekkema.

Op het kantoor van Mocca: Baarsjesweg 224.

Donderdag 1 februari 2024 – Introductie
Donderdag 8 februari 2024 – Ontmoet een fonds
Donderdag 15 februari 2024 – Crowdfunding
Donderdag 29 februari – Hoe schrijf je een projectplan met impact?

De lestijd op 1, 8 en 15 februari is 18:30 – 20:30 uur.
De lestijd op 29 februari is 14:30 – 17:30 uur.

De aanmeldperiode is nog niet gestart.