Werkbezoek minister van Engelshoven aan het Huygens College in Amsterdam

Mocca directeur Peggy Brandon heet minister Van Engelshoven welkom. Scroll naar beneden voor de rest van de foto’s. 

Minister Van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap bracht maandag 8 april een werkbezoek aan Het Huygens College in Amsterdam. Mocca organiseerde dit werkbezoek samen met zusterinstellingen De Cultuurschakel uit Den Haag en KCR uit Rotterdam. De aanleiding was een gezamenlijke brief met de volgende thema’s:   

  • toenemende kansenongelijkheid in het onderwijs;
  • uitdagingen van een superdiverse samenleving; |
  • nog niet afgeronde transitie binnen culturele instellingen;
  • noodzakelijke uitbreiding naar het voortgezet en speciaal onderwijs.

Met dit werkbezoek wilde de minister achterhalen wat voor uitdagingen er zijn voor scholen in steden als Amsterdam, Den Haag en Rotterdam op het gebied van cultuuronderwijs.  De middag begon met een rondleiding door Het Huygens College, een vmbo-school met de sector economie en zorg & welzijn voor de vmbo-T. De ongeveer 500 leerlingen van Het Huygens krijgen in leerjaar 1 en 2 beeldende vorming, muziek, drama en dansles.  

Rector Ramon van Beusichem, Else van der Burgt leerjaarcoördinator leerjaar 2 en twee leerlingen namen Minister Van Engelshoven, wethouder Meliani van kunst en cultuur en afgevaardigden van Mocca, KCR en De Cultuurschakel mee langs praktijkvoorbeelden in de schoolNa de rondleiding namen twintig genodigden uit onderwijs en cultuur in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag deel aan rondetafelgesprekken waar zij in gesprek gingen over:

  • Kansengelijkheid binnen cultuureducatie; ieder kind heeft recht op goed cultuuronderwijs zowel binnen als buiten school. 
  • Samenhang van instrumenten; instrumenten die worden ingezet om cultuureducatie te bevorderen. 
  • Duurzaamheid (als in toekomstbestendigheid) en verantwoordelijkheidsverantwoording. Wie heeft welke rol bij cultuureducatie? 
  • Wat is de rol van overheid, gemeente(n), stadsdelen, culturele instellingen, scholen etc.? Waar en wanneer ligt verantwoordelijkheid bij wie in de keten bij de verankering van cultuuronderwijs?

 Met de gezamenlijke brief en het werkbezoek willen Mocca, De Cultuurschakel en KCR bijdragen aan de ideevorming over goed cultuuronderwijs in de toekomst en een continuering van de regeling Cultuureducatie met Kwaliteit van het Fonds voor Cultuurparticipatie na 2020.

 

 

X