Wat is de concept leerlijn erfgoed en identiteit van de erfgoedalliantie?

Wat kun je doen met erfgoed en hoe pas je het in het bestaande curriculum? De erfgoedalliantie ontwikkelt in dialoog met scholen en culturele instellingen een concept leerlijn. Het idee is dat scholen straks gebruik kunnen maken van een website met een overzichtelijk aanbod aan erfgoedprogramma’s. Binnen het aanbod kun je zoeken op locatie, instelling, doel(les)groep en tijdvak. De concept leerlijn is ingedeeld in heldere thema’s die aansluiten bij de interesses van scholen. Er worden introductielessen en introductieverhalen ontwikkeld, maar je kunt ook een eigen les samenstellen.

Voordelen voor scholen

  • Overzichtelijk aanbod op een plek
  • Tijdsbesparing door het makkelijk aanhaken op een thema en ‘kant en klare’ introductielessen.

Uitgangspunten voor de leerlijn zijn:

  • Een vakoverstijgende benadering
  • Een vraaggerichte en interactieve aanpak
  • Meerstemmigheid en inclusieve perspectieven op het heden en het verleden
  • Leerlingen zichzelf laten ontdekken en bekend maken met andere denkbeelden en andere culturen
  • Leerlingen kennis laten nemen van de geschiedenis van de stad
  • Leerlingen laten zien wat het belang van erfgoed voor mensen is
  • Leerlingen laten onderzoeken wat hun eigen verhouding is tot erfgoed
  • Leerlingen laten onderzoeken wat hun eigen rol kan zijn in het bewaren, het in stand houden en het ‘maken’ van erfgoed.

Hoe werkt de concept leerlijn voor erfgoedinstellingen?

De concept leerlijn is een raamwerk bestaande uit thema’s die je per groep (leerjaar) vult met programma’s die aansluiten die op deze thema’s aansluiten. Per groep (leerjaar) of thema wordt inzichtelijk waar veel of weinig aanbod voor is. Instellingen kunnen hier op inspelen.

Voorwaarden voor het uploaden van een programma:

  • Het programma moet passen bij de uitgangspunten die de kerngroep heeft geformuleerd
  • Het programma kan maar bij één thema worden ingedeeld.

Wil jij ook bijdragen aan de verdere ontwikkeling van de leerlijn? De alliantie nodigt alle leerkrachten met klem uit mee te praten. Meld je aan via Richard Smolenaers en krijg uitnodigingen voor de volgende bijeenkomsten en updates over de voortgang.

Meer nieuwsberichten

Voor onderwijsmedewerkers en kunstenaars die op scholen werken en die al enige ervaring hebben met fondsenwerving en een concreet voornemen hebben voor het werven van fondsen.

In de cursus Fondsenwerven leidt gecertificeerd fondsenwerver Ben Hekkema je binnen in dit boeiende onderwerp en helpt je bij het ontwikkelen van een strategie om fondsen te werven. Aan de hand van voorbeelden, formats en stappenplannen leer je meer over fondsenwervingsacties, het doen aanvragen bij fondsen en sponsoring. Na afloop heb je:

1 : Informatie over de mogelijkheden van fondsenwerving voor het onderwijs.
2: Kennis en ervaringen uitgewisseld met de andere deelnemers.
3: Geleerd om een fondsenwervingsplan op te zetten.
4: Geleerd een ‘case for support’ te formuleren.

Soms heb je wel een idee voor een project maar niet genoeg geld. Of je nu een uitwisseling met het buitenland ambieert, een nieuwe samenwerking van scholen en kunstenaars nastreeft, of een buurtproject van de grond wil krijgen, fondsen werven brengt geld in het laatje. Hoe pak je dat aan? Volg de cursus Fondsenwerven en leer je doelen te bereiken!

Na het volgen van de Fondsenwervencursus is een aanvraag schrijven niet meer eng of moeilijk. Krijg out-of-the-box-tips, voorbeelden van hoe het wel (en niet) moet en heel veel ins en outs over fondsenwerving in één dag. De ochtend bestaat uit een hoorcollege. Na de lunch ga je in werkgroepen uiteen. Alle cursisten kunnen in de maanden na de cursus een keer één op één advies krijgen over hun aanvraag van docent Ben Hekkema.

Op het kantoor van Mocca: Baarsjesweg 224.

Donderdag 1 februari 2024 – Introductie
Donderdag 8 februari 2024 – Ontmoet een fonds
Donderdag 15 februari 2024 – Crowdfunding
Donderdag 29 februari – Hoe schrijf je een projectplan met impact?

De lestijd op 1, 8 en 15 februari is 18:30 – 20:30 uur.
De lestijd op 29 februari is 14:30 – 17:30 uur.

De aanmeldperiode is nog niet gestart.