Veel culturele organisaties bedenken creatieve oplossingen en hybride vormen voor coronaproof cultuuronderwijs. Voor in de school of op het schoolplein en ook al te boeken bij de culturele instellingen op hun eigen locatie. Hieronder een aantal mooie tips en voorbeelden. Met een paar simpele richtlijnen kunnen leerlingen zich in alle kunstvakken creatief blijven uiten. Download de richtlijnen hier.
THEATER/DRAMA
Ik zag twee beren broodjes smeren – De Toneelmakerij
De Toneelmakerij brengt een straattheatervoorstelling naar de schoolpleinen. De voorstelling (8+) gaat over beren Appie en Hout. Al jaren liggen ze in een hoek onder een stapelbed te verstoffen. Nu hebben ze ineens een mooi plekje in de spotlights achter het raam gekregen. En nemen enthousiaste kinderen selfies met ze.
Meer info
FILM/FOTOGRAFIE/ANIMATIE
Beeldverhaal – De Animatiebus i.s.m. IDFA
Voor de nieuwe leerlijn mediakunst ‘Beeldverhaal’ beeldbellen de kunstenaars van De Animatiebus met de leerlingen voor het geven van inspiratie, input en feedback. Zo begeleiden ze hen in de kunst van het verhalen vertellen en animatie. In elke les staat één filmisch element of een filmtechniek centraal. Aan het eind van de reeks heeft iedere leerling een eigen filmpje gemaakt.
Meer info
LETTEREN/TAAL
Schrijver op je scherm – De Schrijverscentrale
In plaats van een schrijver in je klas kun je bij De Schrijverscentrale nu ook kiezen voor een schrijver op je scherm. Kies voor een interactief, live, digitaal bezoek met een kinderboekenschrijver naar keuze, een persoonlijke video of voorleesvideo’s.
Meer info
MUSEA/ERFGOED
Juf op Straat
Gewoonlijk gaan de kinderen met Juf op Straat naar monumenten, gebouwen en kunstwerken in de buurt. Nu geeft ze voorbereidende lessen met achtergrondinformatie in de klas.
De kinderen gaan daarna in hun vrije tijd kijken bij het monument of het kunstwerk dat in de les besproken is en maken zelfstandig een opdracht. Dit nemen ze weer mee terug de klas in. De resultaten worden buiten tentoongesteld. Zo kunnen ouders en broertjes en zusjes toch zien wat er gemaakt is.
Meer info
MUZIEK
Muziek in School – coronaproof muziekles
Veel lessen van Muziek in School zijn aangepast zodat ze coronaproof zijn uit te voeren. Daarbij zijn de instrumenten (die je steeds moet schoonmaken) vervangen door bodysounds en enkele voorwerpen die niet worden uitgewisseld. Op de website zijn een aantal coronaproof lessen gratis toegankelijk en kun je een bouwtekening en instructie voor een muziekshaker opvragen zodat de kinderen hun eigen coronaproof muziekshaker kunnen maken.
BEELDEND
One Day Artist – Radio Kijk
Radio Kijk is de podcast om zonder museum toch naar kunst te kunnen kijken. Iedere aflevering vragen ze een nieuwe gast om een werk mee te nemen. Samen met de gast kijken ze naar het kunstvoorwerp dat je als luisteraar ook kunt zien op de site. Welke associaties roept het op? Wat betekent het kunstwerk? Welk verhaal vertelt het? Zoals bijvoorbeeld de telening van Ronald (tekeningen van Ronald).
DANSEN OP HET SCHOOLPEIN
Met tape, afzetlint, een paar speakertjes en een telefoon met Spotify sta je zo met de leeringen op het schoolpein te dansen. Veel dansscholen dansen inmiddels buiten. Laat je inspireren door de creatieve oplossingen zoals de silent disco versie en matten op het schoolpein van de dansscholen in deze krantenartikelen.
Eindmusical wordt Eindfilm
Zingen, dansen, acteren en presenteren ter afsluiting van de basisschooltijd kan niet alleen met een eindmusical, maar ook met een eindfilm. Klik hier voor tips en een verzameling creatieve organisaties die je nog snel kunt boeken.