Zingen, dansen, acteren en presenteren ter afsluiting van de basisschooltijd kan niet alleen met een eindmusical, maar ook met een eindfilm. Sommige scholen gingen zelf aan de slag zoals De Cornelis Vrijschool en OBS de Dongeschool. Maar er zijn ook culturele organisaties die een school als spoed hulptroepen in kan vliegen. Lees hier de inspirerende voorbeelden van de twee scholen en een verzameling creatieve organisaties die inspringen om groepen 8 te helpen hun basisschoolperiode toch op een bijzondere manier af te sluiten. Zo kunnen de leerlingen nog één keer een gezamenlijk project maken en meemaken met als resultaat een eindfilm waarmee ze de rest van hun leven herinneringen kunnen ophalen aan school en klasgenoten.
Of je nu maar een klein beetje hulp nodig hebt, bijvoorbeeld met een script of de eindmontage, of het hele project uit handen wil geven, het kan. Laat je inspireren door deze scholen en film- en theater organisaties die allemaal hun eigen invulling geven aan het concept eindfilm.
Cornelis Vrijschool – Grease
De film Grease vormt de basis voor de eindfilm van groep 8. In de digitale schoolomgeving Classroom staan instructies en filmpjes zodat de leerlingen zelfstandig aan de gang kunnen. De leerlingen oefenen de dansjes en liedjes van de beroemde musicalfilm thuis. Ze bedenken helemaal zelf hoe ze creatief invulling aan de originele scènes geven, bijvoorbeeld door een animatiefilmpje te maken of door thuis voor hun zelfgemaakte green screen de scène na te spelen en op te nemen. Op school kunnen ze ook een filmpje opnemen en oefenen met regie-aanwijzingen in de tijdelijke studio. Een leerling monteert samen met een leerkracht en ouder de scenes, liedjes en dansjes tot eindfilm. De ouders zoeken nog een bijzondere plek in de stad voor een feestelijke Corona-proof vertoning van de film. Vinden ze die niet dan verdeelt de school het vertonen van de eindpresentaties aan de ouders misschien over verschillende momenten of verschillende lokalen op school.
OBS De Dongeschool – Niet te filmen
De Dongeschool filmt een verkorte musical genaamd: niet te filmen! Het BEVO-lokaal is tot filmset omgetoverd, waar de scenes met meerdere camera’s kunnen worden gefilmd. Een vader van één van de kinderen helpt met de techniek rondom opname en montage en het tonen van de film op het schoolplein. Daarvoor is de school druk bezig een vergunning aan te vragen. Als de Corona versoepeling op 1 juli doorgaat (tot 100 mensen bij elkaar in de buitenlucht) en de vergunning dus afgegeven wordt, dansen en zingen de kinderen ook nog een liedje live op het podium. Fingers crossed.
Eerste hulp bij eindmusicals van culturele organisaties
Quarantaine Theaterproducties – Corona de Musical
Francoise Hagen (46), docent op een basisschool in Bussum schreef Corona de Musical met rappende ministers, het hamsteren van toiletrollen en eenzame oma’s. Scholen kunnen het stuk opvoeren met een hele of halve klas. Er zijn ingezongen voorbeelden en karaoke versies van de acht liedjes en video’s van de dans beschikbaar, zodat de kinderen veel thuis kunnen oefenen. Scripts, rekwisieten-lijst en tips voor kleding, alles zit erbij. Als je als school beschikt over een groot scherm incl. beamer om video af te spelen zijn er ook rollen mogelijk voor kinderen die niet naar school (kunnen) komen. Een deel van de kosten gaat Stichting Jarige Job.
Meer informatie: https://www.coronademusical.nl/
De Theaterfabrique - Waar is de leerkracht?
Een spannende zoektocht naar een verdwenen leerkracht is de basis van het kant en klare filmscript van De Theaterfabrique. Het aantal rollen in het script wordt aangepast aan het aantal leerlingen in de klas. De in totaal 35 filmfragmenten kunnen kinderen zelf in kleine groepjes op school of thuis filmen. Een leerling kan als opnameleider de scènelijst bijhouden. In het script staan ook regieaanwijzingen en tips om de scène zo leuk, mooi of spannend mogelijk te maken. Kinderen die liever niet zo’n grote rol spelen kunnen de poster ontwerpen, of het decor schilderen. Natuurlijk is er ook een eindlied. De school kan het geheel zelf tot eindfilm monteren of ervoor kiezen de Theaterfabrique dit te laten doen. De klas kijkt de eindfilm op een online première moment samen, of later in het schooljaar “live” op school. Het overige publiek kan in kleine groepjes de film komen bekijken in een 1,5 meter première op school of kijkt de film thuis. Meer informatie: https://www.detheaterfabrique.nl/filmproject-groep-8
Theater in School – Eindfilm in 1 dag
In slechts 1 dag maakt Theater in School samen met de leerlingen een musical. De klas wordt verdeeld in drie groepen: Team A, Team B en Team C. Vooraf geven kinderen hun voorkeur voor een groep door. Team A maakt het decor en verzamelt de kostuums. Team B acteert en speelt de rollen in de voorstelling. Team C blogt over de musical van A tot Z. Meer informatie: https://www.theaterinschool.nl/Workshops-en-maatwerk/corona-maatregelen.html
De toonwerkplaats – Escape room eindfilm
In deze escape-room-eindfilm bevrijden de kinderen met moderne middelen en vereende krachten de leerkracht uit de school. De leerkrachten hebben een studiedag en de kinderen zitten thuis. Een van de kinderen krijgt via de app “Bloom” een verzoek voor een video-gesprek, het is de juf/meester die door het nieuwe elektronische slot in de school zit opgesloten. Alle kinderen helpen met verschillende gebruiksvoorwerpen en vanuit hun eigen woonkamer mee om de beveiligingen te omzeilen. Zo proberen ze met poppen de gezichtsherkenning voor de gek te houden, met afstandsbedieningen kraken ze de pincode en ze gebruiken borden als schotelantennes om het signaal met de server te herstellen. Zal het ze lukken de juf/meester te bevrijden en daarmee de deur te openen voor een nieuw avontuur? De kinderen kunnen de film thuis van achter hun eigen laptop, tablet of telefoon opnemen. In de lesbrief zitten duidelijke instructiefilmpjes die de kinderen stap voor stap helpen om hun bijdrage aan de film te kunnen maken. De leerkracht verzamelt de opgenomen filmpjes van de kinderen en stuurt ze via WeTransfer naar de Toonwerkplaats. Zij zorgen dan binnen een paar dagen voor de montage en de special effects.
Meer informatie: https://www.detoonwerkplaats.nl/school-op-slot/
NurLimonade Media – Non-fictie reportage of script
Geef alles uit handen, of do it yourself. NurLimonade kan alles van script tot montage op zich nemen, maar een school kan ook veel zelf doen. Als school kan je kiezen uit een aantal verhaallijnen op basis waarvan NurLimonade een script schrijft met de aanvullende ideeën van de kinderen. Maar een school kan er ook voor kiezen om een film te maken van een bestaand (musical)script. Of een non fictie reportage filmpjes maken met bijvoorbeeld filmpjes waarin de kinderen vertellen over hun toekomstdromen en hun mooiste herinneringen aan school delen. De kinderen nemen de scenes zelf thuis op of op school in kleine groepjes met de leerkracht. Kinderen, ouders en leerkrachten bekijken de film gewoon lekker thuis of op hun eigen scherm.
Meer informatie: http://nurlimonade.nl/workshops/kunnen-we-jullie-helpen-met-een-groep-8-afscheidsfilm/
Foto: NurLimonade
SEP – whodunnit
Het filmscript van SEP geeft ruimte aan eigen invulling van de leerlingen. Het verhaal is een spannende en magische whodunnit. Twee vakdocenten theater & film van SEP maken de film samen met de leerlingen. De theaterdocent doet de regie en de filmdocent filmt alle scenes en monteert het geheel tot een mooie eindfilm.
Meer informatie: https://sep.nu/nieuws/alternatief-schoolmusical-groep-8/
DAT!SCHOOL – Persoonlijke afscheidsfilm
Leerlingen spelen, interviewen en presenteren in hun eigen gemaakte film. Theaterdocente/presentatrice Canick Hermans begeleidt de kinderen in vier vrijdagochtenden/-middagen bij het maken van hun eigen eindfilm die ontstaat aan de hand van wekelijkse filmopdrachten. Daarna monteert filmmaker Lotte Haase de scènes aan elkaar. Meer informatie: https://www.datschool.nl/groep-8-afscheidsfilm/2020/5/18/groep-8-de-afscheidsfilm
Hollywoord in de klas – Zelfstandig Eindfilmpakket
Ga zelf aan de slag en maak in 4 dagen een complete eindfilm met het Zelfstandig Eindfilmpakket! Leerlingen acteren, filmen en monteren samen met de leerkracht de eindfilm. Het pakket bestaat uit een filmscript en online lessen over rolverdelingen, acteren en het monteren van de film. Daarnaast zijn er ook nog animaties, muziek en geluidseffecten door Hollywood in de klas samengesteld. Meer informatie: https://www.hollywoodindeklas.nl/zelfstandig-eindfilmpakket/
Feestelijke afsluiting schooljaar – Workshops in corona-tijd
Sluit de zomervakantie feestelijk af met een workshop. De website van Maxmusic staat vol feestelijke workshopideeën. En ze denken graag met je mee over hoe je die veilig binnen je corona-protocol kan doen. Meer informatie: https://www.maxmusic.nl/nl/feestelijke-afsluiting-schooljaar