MoccaTAC: Een nieuwe leergemeenschap onderzoekt hoe cultuureducatie kan bijdragen aan kansengelijkheid.

Tien betrokken professionals uit het primair en voorgezet onderwijs en diverse Amsterdamse culturele instellingen namen het afgelopen jaar deel aan de leergemeenchap en pilot: MoccaTAC (Toekomstagenda Cultuureducatie).

Binnen nieuwe partnerschappen onderzochten zij de vraag: Hoe kan cultuureducatie bijdragen aan kansengelijkheid in Amsterdam? In duo’s deden het onderwijs en de culturele instellingen exploratief onderzoek. In vijf bijeenkomsten deelden de duo’s intervisie, inspiratie en resultaten met de leergemeenschap.

Binnen de pilot stonden een aantal vragen centraal. We gaan hier kort op de vragen in en nemen daarmee een voorzichtige voorsprong op de resultaten van een onderzoek dat Marike Hoekstra (vanuit het Lectoraat Kunsteducatie van de Hogeschool voor de Kunsten Amsterdam) in opdracht van Mocca uitvoert. Dit onderzoek zal in detail ingaan op de werkwijze en resultaten van de pilot.

, MoccaTAC: Een nieuwe leergemeenschap onderzoekt hoe cultuureducatie kan bijdragen aan kansengelijkheid.

Wat leverde deze werkwijze op ten aanzien van de hoofdvraag? – Een analyse van best practice projecten die uitgaan van het bridging principe. Hierbij lag de focus op vmbo-leerlingen en het inzetten van kwaliteiten binnen bijvoorbeeld sportieve activiteiten bij cultuureducatieve activiteiten. – De meerwaarde van een verbinding tussen Erfgoedwijsheid en Formatieve Assassment. – Een onderzoek naar de beweegredenen van mavoleerlingen om binnen een keuzeprogramma al dan niet te kiezen voor kunstzinnige vormen van verdieping en een mogelijke verbinding met de havo/vwo. – Een projectvoorstel (voor een kunsteducatief project) met randvoorwaarden en aanbevelingen ter ontwikkeling van de bewustwording van onbewuste vooroordelen. – Een onderzoek naar ouderbetrokkenheid als sleutel tot cultuureducatie en cultuurdeelname met impact. Resulterend in inzichten voor het cultuurbeleidsplan van een school en een cultuureducatief projectvoorstel ter bevordering van ouderbetrokkenheid door het maken van een verbinding met de kunst- en cultuurbeleving thuis.

Welke verbinding kan er gemaakt worden tussen bevindingen en ervaringen op microniveau (eigen praktijk, ervaringen van de organisaties) en macroniveau (de stad Amsterdam)? De inhoudelijke ruimte die binnen dit project is gegeven heeft geresulteerd in een grote diversiteit aan resulaten. In de bespreking van deze resultaten werd binnen de leergemeenschap echter wel duidelijk dat ze allemaal verbonden zijn aan een aantal fundamentele vragen, onderwerpen en kansen: – Hoe borg je de kenniswaarde van de ervaring? – Cultuureducatie richt zich op de ervaring. Formatieve assessment kan een belangrijke bijdrage leveren aan de bewustwording hiervan, waardoor er ruimte voor en erkenning van de individuele ontwikkeling ontstaat. – Het versterken en borgen van kennis creeert kansen. – Educatief partnerschap speelt een belanrijke rol in de verbinding met de leerlingen/deelnemers en hun ouders/familie/achterban.

Hoe functioneert een leergemeenschap met deze werkwijze? Tijdens de pilot is gebleken dat deze werkwijze vaneen partnerschap tussen onderwijs en een culturele instelling erg waardevol en inspirerend is. Het intensievere contact door het uitvoeren van een gezamelijk onderzoek versterkt de onderlinge verbinding, geeft een beter inzicht in het vakgebied van de ander en biedt nieuwe inzichten binnen het eigen vakgebied. De bijeenkomsten waarbinnen ruimte was voor inspiratie en het delen van ervaringen, twijfels en ontdekkingen zijn als erg waardevol ervaren. De werkwijze heeft binnen de pilot natuurlijk ook enkele aandachtpunten opgeleverd. Zo vraagt het partnerschap meer van de tijdsinvestering van de deelnemers omdat ze gedeeltelijk van elkaar afhankelijk zijn. De inhoudelijk ruimte die is geboden vraagt om een tussentijdse reflectie om zo het vervolg van het onderzoek vast te kunnen stellen. Als laatst zal er kritisch gekeken worden naar de opbrengsten om de juiste keuzes te kunnen maken voor de toekomst van deze leergemeenschap.

Mocca, de deelnemers en andere betrokkenen zien waardevolle kansen voor deze bijzondere leergemeenschap. Later dit jaar brengen we meer resultaten van deze pilot en de toekomstplannen van MoccaTAC naar buiten.

Meer nieuwsberichten

Voor onderwijsmedewerkers en kunstenaars die op scholen werken en die al enige ervaring hebben met fondsenwerving en een concreet voornemen hebben voor het werven van fondsen.

In de cursus Fondsenwerven leidt gecertificeerd fondsenwerver Ben Hekkema je binnen in dit boeiende onderwerp en helpt je bij het ontwikkelen van een strategie om fondsen te werven. Aan de hand van voorbeelden, formats en stappenplannen leer je meer over fondsenwervingsacties, het doen aanvragen bij fondsen en sponsoring. Na afloop heb je:

1 : Informatie over de mogelijkheden van fondsenwerving voor het onderwijs.
2: Kennis en ervaringen uitgewisseld met de andere deelnemers.
3: Geleerd om een fondsenwervingsplan op te zetten.
4: Geleerd een ‘case for support’ te formuleren.

Soms heb je wel een idee voor een project maar niet genoeg geld. Of je nu een uitwisseling met het buitenland ambieert, een nieuwe samenwerking van scholen en kunstenaars nastreeft, of een buurtproject van de grond wil krijgen, fondsen werven brengt geld in het laatje. Hoe pak je dat aan? Volg de cursus Fondsenwerven en leer je doelen te bereiken!

Na het volgen van de Fondsenwervencursus is een aanvraag schrijven niet meer eng of moeilijk. Krijg out-of-the-box-tips, voorbeelden van hoe het wel (en niet) moet en heel veel ins en outs over fondsenwerving in één dag. De ochtend bestaat uit een hoorcollege. Na de lunch ga je in werkgroepen uiteen. Alle cursisten kunnen in de maanden na de cursus een keer één op één advies krijgen over hun aanvraag van docent Ben Hekkema.

Op het kantoor van Mocca: Baarsjesweg 224.

Donderdag 1 februari 2024 – Introductie
Donderdag 8 februari 2024 – Ontmoet een fonds
Donderdag 15 februari 2024 – Crowdfunding
Donderdag 29 februari – Hoe schrijf je een projectplan met impact?

De lestijd op 1, 8 en 15 februari is 18:30 – 20:30 uur.
De lestijd op 29 februari is 14:30 – 17:30 uur.

De aanmeldperiode is nog niet gestart.