Basisschool De Rivieren en Juf op Straat werkten samen in een Mocca-CmK-LeerlijnenLab over de buurt. De leervraag was: Wij als school creëren een nieuwe generatie Amsterdammers. Een belangrijk aspect voor onze leerlingen is het leren over het culturele erfgoed van de buurt en Amsterdam. Hoe kan je een leerlijn erfgoed ontwikkelen waarin onze buurt en de stad Amsterdam een belangrijk onderdeel wordt van ons onderwijs?
De kinderen zijn uitgbereid op stap in hun buurt geweest, maar ook naar De Jordaan en Artis. Ze leerden over De Amsterdamse School en Hildo Krop, over gevelstenen, over Berlage en zijn eerste wolkenkrabber van Nederland en nog veel meer. Wat ze gezien en geleerd hebben onderweg verwerkten ze in allerlei kunstprojecten; van klei tot schilderen en van zeefdrukken tot fotografie.
Op 8 oktober vond de grote afsluiting plaats. Ouders kwamen naar het schoolpein om te bekijken wat de leerlingen alllemaal geleerd en gemaakt hebben over hun buurt en Amsterdam. De kinderen konden die dag ook elkaars projecten goed bekijken.