De Top Tien regels voor het schrijven van een goede nieuwsbrieftekst 

Zo stil is het bij een Mocca netwerkbijeenkomst nog nooit geweest. Je hoort alleen het tikken van de klok in de educatieruimte van het Van Gogh Museum. De schildersezels staan werkloos langs de kant. Vijftien docenten zitten in opperste concentratie gebogen over hun schrijfblok of tablet. ‘Het lijkt hier wel een redactie’, zegt Lucas Boot, trainer en tekstschrijver. In twee uurtjes tijd moet hij de aanwezige leerkrachten tot onderwijsreporters transformeren zodat de schoolnieuwsbrieven voortaan als prettige proza lezen. Dat valt nog niet mee, want er valt veel te leren, te vragen en te oefenen. Te beginnen met een aantal basisregels.

De tien basisregels

  1. Begin verrassend, bijvoorbeeld met een sfeerelement, nooit met een tijdsbepaling.
  2. Zorg dat je wie, wat, waar, waarom en wanneer benoemt.
  3. Schrijf in de tegenwoordige tijd.
  4. Schrijf kort en actief.
  5. Denk als een journalist.
  6. Neem je oudtante in gedachte als je schrijft en zorg dat zij snapt wat er staat.
  7. Voorkom inkopkoppen.
  8. Zonder beeld geen goede tekst.
  9. Laat je werk nalezen op spel- en constructiefouten.
  10. Houd zinnen onder de 18 woorden.

Een verslag schrijven over afgelopen Koningsdag is de oefenopdracht. Iemand staart zich blind op de kop. ‘Nee de kop komt als laatste’, zegt Lucas. Na een eerste versie redigeren de docenten elkaars werk. Met de aanwijzingen van hun collega herschrijven ze de tekst. Daarna het spannende gedeelte, voorlezen aan de groep. Een aantal teksten klinkt na de herschrijfbeurt al aardig opgepoetst. Bij een tweede opdracht krijgen een paar docenten zowaar een applaus voor hun inmiddels zeer grappige en beeldende teksten.

‘Hoe vonden jullie het?’, vraagt Lucas, na afloop. “Ik ga het voortaan anders aanpakken zegt een docent. ‘Het top tien lijstje geeft steun’, zegt een ander. Een van de leerkrachten geeft aan de tijdsdruk te voelen. ‘Het moet allemaal zo snel. Maar ja dat moet het op school ook’, zegt ze. ‘Ik weet soms gewoon niet wat ik moet schrijven.’ Het advies van Lucas: gewoon beginnen, dan ontstaat er vanzelf iets. MoccaAcademie veteraan Ben Hekkema is bekend met deze blokkade die zijn cursisten soms ook overvalt bij het schrijven van een beleidsplan. Zijn slotadvies: Kots het op papier. En met die stevige uitspraak is de eerste Mocca Masterclass ten einde.

 

Meer nieuwsberichten

Voor onderwijsmedewerkers en kunstenaars die op scholen werken en die al enige ervaring hebben met fondsenwerving en een concreet voornemen hebben voor het werven van fondsen.

In de cursus Fondsenwerven leidt gecertificeerd fondsenwerver Ben Hekkema je binnen in dit boeiende onderwerp en helpt je bij het ontwikkelen van een strategie om fondsen te werven. Aan de hand van voorbeelden, formats en stappenplannen leer je meer over fondsenwervingsacties, het doen aanvragen bij fondsen en sponsoring. Na afloop heb je:

1 : Informatie over de mogelijkheden van fondsenwerving voor het onderwijs.
2: Kennis en ervaringen uitgewisseld met de andere deelnemers.
3: Geleerd om een fondsenwervingsplan op te zetten.
4: Geleerd een ‘case for support’ te formuleren.

Soms heb je wel een idee voor een project maar niet genoeg geld. Of je nu een uitwisseling met het buitenland ambieert, een nieuwe samenwerking van scholen en kunstenaars nastreeft, of een buurtproject van de grond wil krijgen, fondsen werven brengt geld in het laatje. Hoe pak je dat aan? Volg de cursus Fondsenwerven en leer je doelen te bereiken!

Na het volgen van de Fondsenwervencursus is een aanvraag schrijven niet meer eng of moeilijk. Krijg out-of-the-box-tips, voorbeelden van hoe het wel (en niet) moet en heel veel ins en outs over fondsenwerving in één dag. De ochtend bestaat uit een hoorcollege. Na de lunch ga je in werkgroepen uiteen. Alle cursisten kunnen in de maanden na de cursus een keer één op één advies krijgen over hun aanvraag van docent Ben Hekkema.

Op het kantoor van Mocca: Baarsjesweg 224.

Donderdag 1 februari 2024 – Introductie
Donderdag 8 februari 2024 – Ontmoet een fonds
Donderdag 15 februari 2024 – Crowdfunding
Donderdag 29 februari – Hoe schrijf je een projectplan met impact?

De lestijd op 1, 8 en 15 februari is 18:30 – 20:30 uur.
De lestijd op 29 februari is 14:30 – 17:30 uur.

De aanmeldperiode is nog niet gestart.