Voor iedere school was per lab maximaal € 5000 beschikbaar. Een Mocca adviseur begeleidde de school tijdens de zoektocht om concreet invulling te geven aan cultuuronderwijs, waarbij de inhoudelijke kwaliteit en praktische uitvoering centraal staan. Er was volop aandacht voor onderwijskundige en pedagogische aspecten en voor optimale samenwerkingsvormen tussen de school en cultuuraanbieders. Na afloop had de school een doorgaande leerlijn in één of meerdere disciplines, multidisciplinair, vakoverstijgend of vakgeïntegreerd.
De regeling CMK LeerlijnenLab bood de school nog andere voordelen:
- De school kon het CMK LeerlijnenLab gebruiken voor projecten en activiteiten met leerlingen, maar ook voor deskundigheidsbevordering van groeps- en vakleerkrachten.
- Het CMK LeerlijnenLab mocht experimenteel zijn. Scholen probeerden uit of een bepaalde discipline succesvol was, of met welke culturele instelling(en) het prettig kon samenwerken.
- Een CMK LeerlijnenLab kon vakoverstijgend zijn. De school kon meerdere kunstdisciplines of kunstvakken aan zaakvakken koppelen of onderzoeken hoe het cultuuronderwijs kon integreren. In een multidisciplinair lab koos de school voor de ontwikkeling van een leerlijn met meerdere kunstdisciplines. Ook kon de school onderzoeken hoe binnen- en naschools cultuuronderwijs te verbinden verbinden.
- De CMK LeerlijnenLabs waren ook opengesteld voor VMBO 1 en 2.