‘Breng ouders op de hoogte van het belang van cultuureducatie’, zeggen hoogleraar neuropsychologie gespecialiseerd in het tienerbrein Jelle Jolles en kansengelijkheid in het onderwijs expert Karim Amghar. Op uitnodiging van de Denktank Cultuureducatie in het Vmbo en Praktijkonderwijsuitnodiging gingen zij in gesprek met elkaar o.l.v. Hasna El Maroudi.
Jelle Jolles noemde cultuureducatie ‘gigantisch belangrijk’. ‘Het gaat niet alleen om platte cognitieve kennis. Cultuureducatie raakt aan alle pijlers van ontwikkeling bij kinderen.’ Karim Amghar stelt dat het niet alleen ‘een stevig vak, maar de rode draad in het onderwijs zou moeten zijn.’
‘Karim Amghar zeg: ‘als mijn ouders hadden geweten hoe cultuurparticipatie kon helpen bij mijn ontwikkeling en schoolprestaties, hadden zij mij zeker in staat gesteld cultuurlessen buiten school te volgen. Doordat ze dit niet wisten dachten ze juist dat het ten koste zou gaan van mijn schoolprestaties.’
Jelle Jolles: ‘De omgeving is bepalend voor de hersenontwikkeling van tieners en kinderen. Hoe meer prikkels het brein krijgt, hoe beter het zich ontwikkelt. Het verschil tussen kansarm en kansrijk zit daarin. Hoeveel prikkels krijg je en hoeveel ervaringen doe je op.’
Bekijk nu de volledige livestream van het gesprek tussen Jelle Jolles en Karim Amghar over de belevingswereld van tieners en het belang van cultuureducatie voor de ontwikkeling van het tienerbrein.
Het gesprek was een initiatief van de Denktank Cultuureducatie in het Vmbo en Praktijkonderwijs en kwam tot stand door Poldertheater i.s.m. Mocca. De Denktank Cultuureducatie in het Vmbo en Praktijkonderwijs bestaat naast Poldertheater uit: Bekijk’t Foam, ICK, School der Poezie, het Caland Lyceum, het Church College, het Huygens College, Monessori Lyceum Oostpoort en het Marcantie College.