Je zoekt aanknopingspunten voor het schrijven van een cultuureducatiebeleidsplan
Je hikt tegen het schrijven van het cultuurplan aan. Wat moet er allemaal in staan? En waar te beginnen? Hoe zorg je dat dit beleidsplan aansluit bij de kerndoelen en het beleidsplan van jouw school? De ICC-cursus neemt je stap voor stap mee langs alle onderdelen van het opstellen van een cultuureducatiebeleidsplan. Scherp je visie aan en leer cultuureducatie vorm te geven en naar een hoger niveau te tillen.
Je hebt de ICC-portefeuille toegewezen gekregen….en nu?
Je gaat regelmatig naar de film. Ziet wel eens concert en op vakantie lees je een lekker boek, of bezoek je een museum, maar echt een achtergrond in cultuureducatie, die heb je niet. In de ICC-cursus leer je alles wat je nodig hebt om cultuureducatie schoolbreed vorm te geven, toegespitst op je eigen school. Je raakt bekend met de termen, leert wat het jouw leerlingen kan bieden en welke geldstromen er beschikbaar zijn. Na de cursus ben je de cultuureducatie-expert van je school.
Je wil draagvlak creëren bij je collega’s en deze motiveren mee te denken
Dat cultuureducatie belangrijk is, daar ben jij al van overtuigd. Je zit vol met mooie ideeën, maar het lukt maar niet om het team aan boord te krijgen. Draagvlak is belangrijk om je plannen goed tot uitvoering te brengen en projecten schoolbreed van de grond te krijgen. Leer hoe je het schoolteam, ouders en leerlingen mee krijgt.
Je houdt van kunst en cultuur en wil dit meegeven in het leven van je leerlingen
Je hebt affiniteit met kunst en cultuur en wil jezelf verder ontwikkelen. Het plezier dat je beleeft aan kunst en cultuur wil je graag overbrengen op je leerlingen. In de ICC-cursus doe je de kennis en kunde op om het leven van je leerlingen te verrijken met kunst en cultuur en hen te helpen hun talenten te ontdekken.
Je zoekt een netwerk van culturele instellingen en andere ICC’ers
‘No man is an island’, beroemde woorden uit een gedicht (1624) van dichter John Donne. In de ICC-cursus bouw je een cultuureducatienetwerk op van andere ICC’ers en educatoren en kunstenaars bij culturele instellingen. Zo heb je een professioneel netwerk waarmee je gedachten uit kunt wisselen, een dialoog aan kunt gaan en je verder kunt ontwikkelen.
Herken jij jezelf hierin?