Teamplayers: pilot co-teaching in het kunstonderwijs in het po

teamplayer coverbeeld pilot co-teaching

Studenten van de Pabo (HvA), de Breitner Academie, de Academie voor Theater en Dans en het Lectoraat Kunsteducatie (AHK) stonden voor het eerst tijdens de opleiding samen voor de klas.

Om kunstvakdocenten en Pabostudenten al tijdens hun opleiding samen te brengen voerden de Amsterdamse Hogeschool voor Kunsten en de Hogeschool van Amsterdam dit voorjaar samen met Mocca een pilot co-teaching uit.

Tijdens de pilot ontwikkelden Pabostudenten samen met kunstvakstudenten kunsteducatieve lessen en voerden deze samen op stagescholen uit. In de pilot leerden de studenten elkaars professionele taal te spreken en een gedeelde visie te ontwikkelen over de inhoud en uitvoering van kunstonderwijs.  Het benutten van elkaars ervaringen, expertise en perspectieven wordt straks onderdeel van de Amsterdamse lespraktijk. De succesvolle pilot krijgt het komende schooljaar een vervolg.

De aanbevelingen 

  • BETREK STAGESCHOLEN VOORAF EN ZORG DAT ER BIJ HEN ZOWEL FYSIEKE RUIMTE ALS RUIMTE IN HET ROOSTER IS OM EEN LESSENSERIE IN DE BEOOGDE KUNSTDISCIPLINE UIT TE VOEREN.
  • BEPAAL VOORAF WAT DE GEWENSTE ROL VAN DE KLASSENMENTOR IS EN COMMUNICEER DIT MET DE MEEWERKENDE SCHOLEN.
  • BEPAAL ALS DOCENTOPLEIDER VOORAF WAT DE MEERWAARDE VAN DE AANPAK VAN 4CO-TEACHING VOOR ALLE LEERLINGEN VAN DE KLAS KAN ZIJN.
  • PLAN IN ELKE FASE CO-PLANNING, CO-TEACHING, CO-DEBRIEFING EN CO-REFLECTIE
  • DOORLOOP LIEFST MINIMAAL TWEE CO-TEACHING-CYCLI.

Lees hier het rapport Teamplayers: pilot co-teaching in het kunstonderwijs in het po.