Teamplayers: pilot co-teaching in het kunstonderwijs in het po

, Teamplayers: pilot co-teaching in het kunstonderwijs in het po

Studenten van de Pabo (HvA), de Breitner Academie, de Academie voor Theater en Dans en het Lectoraat Kunsteducatie (AHK) stonden voor het eerst tijdens de opleiding samen voor de klas.

Om kunstvakdocenten en Pabostudenten al tijdens hun opleiding samen te brengen voerden de Amsterdamse Hogeschool voor Kunsten en de Hogeschool van Amsterdam dit voorjaar samen met Mocca een pilot co-teaching uit.

Tijdens de pilot ontwikkelden Pabostudenten samen met kunstvakstudenten kunsteducatieve lessen en voerden deze samen op stagescholen uit. In de pilot leerden de studenten elkaars professionele taal te spreken en een gedeelde visie te ontwikkelen over de inhoud en uitvoering van kunstonderwijs.  Het benutten van elkaars ervaringen, expertise en perspectieven wordt straks onderdeel van de Amsterdamse lespraktijk. De succesvolle pilot krijgt het komende schooljaar een vervolg.

De aanbevelingen 

  • BETREK STAGESCHOLEN VOORAF EN ZORG DAT ER BIJ HEN ZOWEL FYSIEKE RUIMTE ALS RUIMTE IN HET ROOSTER IS OM EEN LESSENSERIE IN DE BEOOGDE KUNSTDISCIPLINE UIT TE VOEREN.
  • BEPAAL VOORAF WAT DE GEWENSTE ROL VAN DE KLASSENMENTOR IS EN COMMUNICEER DIT MET DE MEEWERKENDE SCHOLEN.
  • BEPAAL ALS DOCENTOPLEIDER VOORAF WAT DE MEERWAARDE VAN DE AANPAK VAN 4CO-TEACHING VOOR ALLE LEERLINGEN VAN DE KLAS KAN ZIJN.
  • PLAN IN ELKE FASE CO-PLANNING, CO-TEACHING, CO-DEBRIEFING EN CO-REFLECTIE
  • DOORLOOP LIEFST MINIMAAL TWEE CO-TEACHING-CYCLI.

Lees hier het rapport Teamplayers: pilot co-teaching in het kunstonderwijs in het po.

 

Meer nieuwsberichten

Voor onderwijsmedewerkers en kunstenaars die op scholen werken en die al enige ervaring hebben met fondsenwerving en een concreet voornemen hebben voor het werven van fondsen.

In de cursus Fondsenwerven leidt gecertificeerd fondsenwerver Ben Hekkema je binnen in dit boeiende onderwerp en helpt je bij het ontwikkelen van een strategie om fondsen te werven. Aan de hand van voorbeelden, formats en stappenplannen leer je meer over fondsenwervingsacties, het doen aanvragen bij fondsen en sponsoring. Na afloop heb je:

1 : Informatie over de mogelijkheden van fondsenwerving voor het onderwijs.
2: Kennis en ervaringen uitgewisseld met de andere deelnemers.
3: Geleerd om een fondsenwervingsplan op te zetten.
4: Geleerd een ‘case for support’ te formuleren.

Soms heb je wel een idee voor een project maar niet genoeg geld. Of je nu een uitwisseling met het buitenland ambieert, een nieuwe samenwerking van scholen en kunstenaars nastreeft, of een buurtproject van de grond wil krijgen, fondsen werven brengt geld in het laatje. Hoe pak je dat aan? Volg de cursus Fondsenwerven en leer je doelen te bereiken!

Na het volgen van de Fondsenwervencursus is een aanvraag schrijven niet meer eng of moeilijk. Krijg out-of-the-box-tips, voorbeelden van hoe het wel (en niet) moet en heel veel ins en outs over fondsenwerving in één dag. De ochtend bestaat uit een hoorcollege. Na de lunch ga je in werkgroepen uiteen. Alle cursisten kunnen in de maanden na de cursus een keer één op één advies krijgen over hun aanvraag van docent Ben Hekkema.

Op het kantoor van Mocca: Baarsjesweg 224.

Donderdag 1 februari 2024 – Introductie
Donderdag 8 februari 2024 – Ontmoet een fonds
Donderdag 15 februari 2024 – Crowdfunding
Donderdag 29 februari – Hoe schrijf je een projectplan met impact?

De lestijd op 1, 8 en 15 februari is 18:30 – 20:30 uur.
De lestijd op 29 februari is 14:30 – 17:30 uur.

De aanmeldperiode is nog niet gestart.