Foto van zoomgesrpek met deelnemers

Stamtafel Speciaal Onderwijs #2

Maatwerk in Cultuureducatie

Hoe kun je samen tot maatwerk komen? In de Zoom Meetup van de Stamtafel Speciaal Onderwijs #2 spraken culturele instellingen en speciaal onderwijs scholen over dit onderwerp. Wat hebben instellingen en scholen nodig van elkaar? Wat leidt tot een goede samenwerking? We zetten de ideeën die voortkwamen uit de groepjes voor je op een rij:

• Ga langdurige samenwerkingen aan. Zo leer je dezelfde taal spreken. Samen leer en groei je verder. Dat is een enorme meerwaarde.

• Het afstemmen van wederzijdse verwachtingen is essentieel. Niet alleen door de school, maar ook de vakdocenten. Geef goed aan wat je nodig hebt van elkaar.

• Blijf investeren in voorbereiding en overleg. Nog veel nauwkeuriger dan in het reguliere onderwijs. Door drukte komt dit vaak in het nauw.

• Blijvende draagkracht in het team en bij de directie is cruciaal. Het is belangrijk dat te blijven voeden.

• Verloop in teams van de school of aanbieder zet de samenwerking vele stappen terug. Alles wat je hebt opgebouwd valt weg. Je moet weer helemaal opnieuw beginnen.

• Vrijwel alles wat instellingen en speciaal onderwijs scholen samen doen is maatwerk. Het is daarom misschien handiger als instelling om je werkwijze te presenteren dan je vaste aanbod. Het maatwerk zit in de werkwijze.

• Als instelling voorbeelden van projecten laten zien die je al met andere scholen hebt gedaan is wel fijn. Zo heeft een school toch iets te kiezen.

• Scholen kiezen projecten vaak op basis van een aanbeveling van een ICC ‘er van een andere school. Ook de Cultuureducatie-Informatiemarkt van Mocca op de Dag van de Cultuureducatie wordt gewaardeerd. Scholen en instellingen kunnen hier echt contact met elkaar maken en kijken of ze bij elkaar passen.

Van tevoren keken de deelnemers eerst naar een interview met Nathalie Groenink van VSO de Heldring en Nadieh Tigchelaar van Theater Sonnevanck.

Meer nieuwsberichten

Voor onderwijsmedewerkers en kunstenaars die op scholen werken en die al enige ervaring hebben met fondsenwerving en een concreet voornemen hebben voor het werven van fondsen.

In de cursus Fondsenwerven leidt gecertificeerd fondsenwerver Ben Hekkema je binnen in dit boeiende onderwerp en helpt je bij het ontwikkelen van een strategie om fondsen te werven. Aan de hand van voorbeelden, formats en stappenplannen leer je meer over fondsenwervingsacties, het doen aanvragen bij fondsen en sponsoring. Na afloop heb je:

1 : Informatie over de mogelijkheden van fondsenwerving voor het onderwijs.
2: Kennis en ervaringen uitgewisseld met de andere deelnemers.
3: Geleerd om een fondsenwervingsplan op te zetten.
4: Geleerd een ‘case for support’ te formuleren.

Soms heb je wel een idee voor een project maar niet genoeg geld. Of je nu een uitwisseling met het buitenland ambieert, een nieuwe samenwerking van scholen en kunstenaars nastreeft, of een buurtproject van de grond wil krijgen, fondsen werven brengt geld in het laatje. Hoe pak je dat aan? Volg de cursus Fondsenwerven en leer je doelen te bereiken!

Na het volgen van de Fondsenwervencursus is een aanvraag schrijven niet meer eng of moeilijk. Krijg out-of-the-box-tips, voorbeelden van hoe het wel (en niet) moet en heel veel ins en outs over fondsenwerving in één dag. De ochtend bestaat uit een hoorcollege. Na de lunch ga je in werkgroepen uiteen. Alle cursisten kunnen in de maanden na de cursus een keer één op één advies krijgen over hun aanvraag van docent Ben Hekkema.

Op het kantoor van Mocca: Baarsjesweg 224.

Donderdag 1 februari 2024 – Introductie
Donderdag 8 februari 2024 – Ontmoet een fonds
Donderdag 15 februari 2024 – Crowdfunding
Donderdag 29 februari – Hoe schrijf je een projectplan met impact?

De lestijd op 1, 8 en 15 februari is 18:30 – 20:30 uur.
De lestijd op 29 februari is 14:30 – 17:30 uur.

De aanmeldperiode is nog niet gestart.