Skin Deep afbeelding

Skin Deep – Kansen(on)gelijkheid in het onderwijs

Kijk het debat terug van Skin Deep #17 over kansengelijkheid in het onderwijs in samenwerking met Mocca.

Het middelbare schooladvies is sterk bepalend voor de sociaal-economische toekomst van kinderen. Maar niet ieder kind krijgt dezelfde kansen of een passend advies. Onderzoeksrapporten concluderen dat opleidingsniveau van ouders een grote rol speelt bij het advies van de leraar, maar de ervaring van veel kinderen en ouders is dat hun huidskleur er ook toe doet.

In deze aflevering van Skin Deep onderzoeken we de complexiteit van oorzaken & oplossingen rondom kansen(on)gelijkheid in het onderwijs. Leerlingen, docenten en deskundigen gaan in gesprek met moderator Andrew Makkinga. Wat is hun ervaring? Hoe kan het onderwijs rechtvaardiger? Welke rol hebben schoolbesturen en beleidsmakers?

Gasten:

Marjolein Moorman

Marjolein Moorman (PvdA) is wethouder Onderwijs, Armoede en Inburgering. Ze is tevens Universitair hoofddocent Politieke Communicatie, afdeling Communicatiewetenschap / ASCoR aan de Universiteit van Amsterdam.

Iliass El Hadioui

Stadssocioloog en onderwijsdenker Iliass El Hadioui is als wetenschappelijk docent verbonden aan de Department of Psychology, Education and Child Studies van de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Ook is hij programmaleider binnen het cultuurveranderings -en  professionaliserings-programma De Transformatieve School. Ten slotte is hij als onderzoeksleider Transformaties in het Grootstedelijk Onderwijs verbonden aan de afdeling Sociologie van de Vrije Universiteit in Amsterdam.

Simion Blom

De Amsterdamse Simion Blom is een gedreven lokaal politicus, die zich hard maakt voor een meer diverse en inclusieve samenleving. Het in de Amsterdamse raad genomen besluit voor de totstandkoming van het slavernijmuseum is zijn grootste wapenfeit tot nu toe.

Kwame Agyapong-Ntra

Kwame Agyapong-Ntra wordt door de meeste mensen Meester Kwame genoemd. Hij begeleidt al heel lang met veel plezier kinderen bij hun huiswerk via de stichting Agency for Immigrant Children (AIC).
Ook geeft hij wekelijk bijbelstudie aan de jongste leden van Stichting Triumphant Bible Chapel Int en werkt hij als juridisch adviseur bij Stichting Scientia Potentia Est.

Wendelien Hoedemaker

Wendelien Hoedemaker is directeur van de Amsterdamse Daltonschool Het Calandlyceum in Amsterdam Nieuw-West, een school voor gymnasium, technasium, vwo, havo en vmbo. 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Meer nieuwsberichten

Mocca: Cultuureducatie voor thuis

Mocca verbindt net als altijd kinderen en cultuur. Kijk op Mocca Cultuureducatie voor Thuis met top-tips en ideeën voor leerlingen in het basisonderwijs en op Mocca: Cultuureducatie voor Thuis vo voor het voortgezet onderwijs.  Maak

Meer informatie »
X