Mocca ondersteunt scholen en culturele partners bij samenwerkingen in cultuurprogramma’s. Dat doen we met hulp van de regeling Cultuureducatie met Kwaliteit (CmK). In de afgelopen vier jaar (CmK3) ontstonden er zo 129 inspirerende en uiteenlopende CultuureducatieLabs in alle disciplines. Voor de nieuwe CmK4-periode (2025–2028) inventariseerden we de wensen van scholen en het culturele veld via een enquête. De boodschap was duidelijk: er is behoefte aan verduurzaming, langere samenwerkingen en een daarbij passend hoger budget.
Meerjarig Cultuureducatie Traject (MCT)
We hebben goed naar het veld geluisterd. Voor CmK4 komen scholen, die al intensief hebben geïnvesteerd in impactvol cultuuronderwijs, in aanmerking voor een verdiepend traject: het Meerjarig Cultuureducatie Traject (MCT). Een MCT loopt over meerdere jaren en heeft een groter budget dat scholen besteden aan samenwerkingen met één of meer cultuurpartners.
Verdiepen, borgen en verankeren
Een MCT biedt scholen de kans om cultuuronderwijs te verdiepen, te borgen en te verankeren in hun visie en werkwijze. De langere samenwerking vraagt om een gezamenlijke koersbepaling van de school en haar culturele partners. De Mocca-adviseur van de school is daarbij nauw betrokken en begeleidt het traject in alle fasen, van opzet tot evaluatie.
Wanneer
Scholen die hiervoor in aanmerking komen, worden door hun Mocca-adviseur benaderd. Scholen kiezen zelf hun culturele partner(s). De eerste gesprekken starten al vóór de zomervakantie. Er is financiële ruimte voor een MCT op in totaal zestig scholen. De uiterste startdatum is december 2027.
Heb je vragen over CmK? Neem dan contact op met Kelly De Briais Backer, projectleider CmK van Mocca, via kbacker@mocca.amsterdam. We kijken uit naar alle mooie, creatieve samenwerkingen.
Cultuureducatie met Kwaliteit (CmK) is een regeling van het Fonds voor Cultuurparticipatie. Mocca is in Amsterdam penvoerder van CmK.
Foto’s bovenaan dit bericht:
CmK – CultuureducatieLab burgerschap en nieuwe media op het Calvijn College. Leerlingen en docenten kregen les van grafisch ontwerper Xiao Lingh. Leerlingen vierden trots hun cultuur en diversiteit in posterontwerpen. Op initiatief van de CKV-docent zullen voortaan meer maatschappijleer-thema’s geïntegreerd worden in de kunstlessen.