Meerjarig Cultuureducatietraject (MCT): verdieping en verduurzaming in CmK4

Mocca ondersteunt scholen en culturele partners bij samenwerkingen in cultuurprogramma’s. Dat doen we met hulp van de regeling Cultuureducatie met Kwaliteit (CmK). In de afgelopen vier jaar (CmK3) ontstonden er zo 129 inspirerende en uiteenlopende CultuureducatieLabs in alle disciplines. Voor de nieuwe CmK4-periode (2025–2028) inventariseerden we de wensen van scholen en het culturele veld via een enquête. De boodschap was duidelijk: er is behoefte aan verduurzaming, langere samenwerkingen en een daarbij passend hoger budget.

Meerjarig Cultuureducatie Traject (MCT)

We hebben goed naar het veld geluisterd. Voor CmK4 komen scholen, die al intensief hebben geïnvesteerd in impactvol cultuuronderwijs, in aanmerking voor een verdiepend traject: het Meerjarig Cultuureducatie Traject (MCT). Een MCT loopt over meerdere jaren en heeft een groter budget dat scholen besteden aan samenwerkingen met één of meer cultuurpartners.

Verdiepen, borgen en verankeren

Een MCT biedt scholen de kans om cultuuronderwijs te verdiepen, te borgen en te verankeren in hun visie en werkwijze. De langere samenwerking vraagt om een gezamenlijke koersbepaling van de school en haar culturele partners. De Mocca-adviseur van de school is daarbij nauw betrokken en begeleidt het traject in alle fasen, van opzet tot evaluatie.

Wanneer

Scholen die hiervoor in aanmerking komen, worden door hun Mocca-adviseur benaderd. Scholen kiezen zelf hun culturele partner(s). De eerste gesprekken starten al vóór de zomervakantie. Er is financiële ruimte voor een MCT op in totaal zestig scholen. De uiterste startdatum is december 2027. 

Heb je vragen over CmK? Neem dan contact op met Kelly De Briais Backer, projectleider CmK van Mocca, via kbacker@mocca.amsterdam. We kijken uit naar alle mooie, creatieve samenwerkingen. 

Cultuureducatie met Kwaliteit (CmK) is een regeling van het Fonds voor Cultuurparticipatie. Mocca is in Amsterdam penvoerder van CmK.

Foto’s bovenaan dit bericht:
CmK – CultuureducatieLab burgerschap en nieuwe media op het Calvijn College. Leerlingen en docenten kregen les van grafisch ontwerper Xiao Lingh. Leerlingen vierden trots hun cultuur en diversiteit in posterontwerpen. Op initiatief van de CKV-docent zullen voortaan meer maatschappijleer-thema’s geïntegreerd worden in de kunstlessen.

Meer nieuwsberichten

Voor onderwijsmedewerkers en kunstenaars die op scholen werken en die al enige ervaring hebben met fondsenwerving en een concreet voornemen hebben voor het werven van fondsen.

In de cursus Fondsenwerven leidt gecertificeerd fondsenwerver Ben Hekkema je binnen in dit boeiende onderwerp en helpt je bij het ontwikkelen van een strategie om fondsen te werven. Aan de hand van voorbeelden, formats en stappenplannen leer je meer over fondsenwervingsacties, het doen aanvragen bij fondsen en sponsoring. Na afloop heb je:

1 : Informatie over de mogelijkheden van fondsenwerving voor het onderwijs.
2: Kennis en ervaringen uitgewisseld met de andere deelnemers.
3: Geleerd om een fondsenwervingsplan op te zetten.
4: Geleerd een ‘case for support’ te formuleren.

Soms heb je wel een idee voor een project maar niet genoeg geld. Of je nu een uitwisseling met het buitenland ambieert, een nieuwe samenwerking van scholen en kunstenaars nastreeft, of een buurtproject van de grond wil krijgen, fondsen werven brengt geld in het laatje. Hoe pak je dat aan? Volg de cursus Fondsenwerven en leer je doelen te bereiken!

Na het volgen van de Fondsenwervencursus is een aanvraag schrijven niet meer eng of moeilijk. Krijg out-of-the-box-tips, voorbeelden van hoe het wel (en niet) moet en heel veel ins en outs over fondsenwerving in één dag. De ochtend bestaat uit een hoorcollege. Na de lunch ga je in werkgroepen uiteen. Alle cursisten kunnen in de maanden na de cursus een keer één op één advies krijgen over hun aanvraag van docent Ben Hekkema.

Op het kantoor van Mocca: Baarsjesweg 224.

Donderdag 1 februari 2024 – Introductie
Donderdag 8 februari 2024 – Ontmoet een fonds
Donderdag 15 februari 2024 – Crowdfunding
Donderdag 29 februari – Hoe schrijf je een projectplan met impact?

De lestijd op 1, 8 en 15 februari is 18:30 – 20:30 uur.
De lestijd op 29 februari is 14:30 – 17:30 uur.

De aanmeldperiode is nog niet gestart.