6 cultureel diverse kinderboeken

Masterclass Voorlezen: Kijk verder, Luister verder, Praat verder

Op de Amsterdamse basisscholen vind je een hele wereld aan culturen. Stichting Room for All ontwikkelde een interactieve manier van voorlezen uit cultureel diverse boeken die ruimte geven aan de verhalen en achtergronden van bi-culturele leerlingen. Meld je aan voor de Masterclass Voorlezen: Kijk verder, Luister verder, Praat verder op 17 maart van 16.00 – 18.00. Leer hoe jij voor kan lezen aan de hand van VTS (visual thinking strategies) uit boeken waar leerlingen zichzelf en elkaar in kunnen herkennen. 

De masterclass vindt plaats op het kantoor van Mocca, Baarsjesweg 224, Amsterdam. 
Route

Representatie en Visual Thinking Strategies

Door het toepassen van Visual Thinking Strategies (VTS) tijdens het voorlezen uit cultureel diverse boeken maken leerlingen niet alleen een persoonlijke verbinding met het boe, maar ervaren tegelijkertijd dat de wereld groter is dan zijzelf. Ze zien zichzelf of elkaar gerepresenteerd in de verhalen. Ze maken kennis met de culturele achtergrond van hun klasgenoten en leren deze te omarmen en te vieren. VTS nodigt leerlingen uit tot een onderzoekende houding en actieve deelname. Samen met de leerlingen kijk je verder, luister je verder en praat je verder over elkaars verhalen, meningen en perspectieven. Voorlezen via VTS kan vanaf de allerkleinsten tot en met groep acht.

Programma en trainers

Meld je aan voor de Masterclass Voorlezen en ontdek hoe jij boeken zo kan voorlezen dat leerlingen bewuster luisteren en kijken en er een levendig gesprek ontstaat. Beth Johnson, oprichter van Stichting Room for All, neemt de zes cultureel diverse boeken mee die ze samen met uitgeverij Rose Stories uitgaf om meer culturele diversiteit in de schoolbibliotheken te brengen. Ze laat je zien en horen hoe je hieruit kunt voorlezen vanuit Visual Thinking Strategies. Ellie van den Bomen van VTS Nederland gaat kort in op wat Visual Thinking Strategies is. Samen met een trainer ga je daarna zelf in kleine groepjes ervaren hoe het is om op deze manier voor te lezen.

Zes gratis inclusieve voorleesboeken voor elke basisschool

Om meer cultureel diverse verhalen naar de leerlingen op basisscholen te brengen stuurde Stichting Room for All afgelopen oktober kosteloos zes inclusieve kinderboeken naar alle Amsterdamse basisscholen. De boeken wakkeren de onbevangenheid en nieuwsgierigheid van jonge kinderen aan. Heb jij ze al gevonden in jouw school?

Voor meer informatie over Stichting Room for all: www.roomforall.nl en over visual thinking strategies: www.vtsnederland.org

Meer nieuwsberichten

Vacature Raad van Toezicht Mocca

Mocca (Stichting Match Onderwijs en Cultuur Amsterdam) verbindt jonge Amsterdammers en cultuur. Mocca staat voor goed cultuuronderwijs voor álle kinderen en jongeren. Zo kunnen zij hun eigen creativiteit ontdekken en opgroeien met dans, theater, musea, muziek en kunsten.

Meer informatie »