6 cultureel diverse kinderboeken

Masterclass Voorlezen: Kijk verder, Luister verder, Praat verder

Op de Amsterdamse basisscholen vind je een hele wereld aan culturen. Stichting Room for All ontwikkelde een interactieve manier van voorlezen uit cultureel diverse boeken die ruimte geven aan de verhalen en achtergronden van bi-culturele leerlingen. Meld je aan voor de Masterclass Voorlezen: Kijk verder, Luister verder, Praat verder op 17 maart van 16.00 – 18.00. Leer hoe jij voor kan lezen aan de hand van VTS (visual thinking strategies) uit boeken waar leerlingen zichzelf en elkaar in kunnen herkennen. 

De masterclass vindt plaats op het kantoor van Mocca, Baarsjesweg 224, Amsterdam. 
Route

Representatie en Visual Thinking Strategies

Door het toepassen van Visual Thinking Strategies (VTS) tijdens het voorlezen uit cultureel diverse boeken maken leerlingen niet alleen een persoonlijke verbinding met het boe, maar ervaren tegelijkertijd dat de wereld groter is dan zijzelf. Ze zien zichzelf of elkaar gerepresenteerd in de verhalen. Ze maken kennis met de culturele achtergrond van hun klasgenoten en leren deze te omarmen en te vieren. VTS nodigt leerlingen uit tot een onderzoekende houding en actieve deelname. Samen met de leerlingen kijk je verder, luister je verder en praat je verder over elkaars verhalen, meningen en perspectieven. Voorlezen via VTS kan vanaf de allerkleinsten tot en met groep acht.

Programma en trainers

Meld je aan voor de Masterclass Voorlezen en ontdek hoe jij boeken zo kan voorlezen dat leerlingen bewuster luisteren en kijken en er een levendig gesprek ontstaat. Beth Johnson, oprichter van Stichting Room for All, neemt de zes cultureel diverse boeken mee die ze samen met uitgeverij Rose Stories uitgaf om meer culturele diversiteit in de schoolbibliotheken te brengen. Ze laat je zien en horen hoe je hieruit kunt voorlezen vanuit Visual Thinking Strategies. Ellie van den Bomen van VTS Nederland gaat kort in op wat Visual Thinking Strategies is. Samen met een trainer ga je daarna zelf in kleine groepjes ervaren hoe het is om op deze manier voor te lezen.

Zes gratis inclusieve voorleesboeken voor elke basisschool

Om meer cultureel diverse verhalen naar de leerlingen op basisscholen te brengen stuurde Stichting Room for All afgelopen oktober kosteloos zes inclusieve kinderboeken naar alle Amsterdamse basisscholen. De boeken wakkeren de onbevangenheid en nieuwsgierigheid van jonge kinderen aan. Heb jij ze al gevonden in jouw school?

Voor meer informatie over Stichting Room for all: www.roomforall.nl en over visual thinking strategies: www.vtsnederland.org

Meer nieuwsberichten

Voor onderwijsmedewerkers en kunstenaars die op scholen werken en die al enige ervaring hebben met fondsenwerving en een concreet voornemen hebben voor het werven van fondsen.

In de cursus Fondsenwerven leidt gecertificeerd fondsenwerver Ben Hekkema je binnen in dit boeiende onderwerp en helpt je bij het ontwikkelen van een strategie om fondsen te werven. Aan de hand van voorbeelden, formats en stappenplannen leer je meer over fondsenwervingsacties, het doen aanvragen bij fondsen en sponsoring. Na afloop heb je:

1 : Informatie over de mogelijkheden van fondsenwerving voor het onderwijs.
2: Kennis en ervaringen uitgewisseld met de andere deelnemers.
3: Geleerd om een fondsenwervingsplan op te zetten.
4: Geleerd een ‘case for support’ te formuleren.

Soms heb je wel een idee voor een project maar niet genoeg geld. Of je nu een uitwisseling met het buitenland ambieert, een nieuwe samenwerking van scholen en kunstenaars nastreeft, of een buurtproject van de grond wil krijgen, fondsen werven brengt geld in het laatje. Hoe pak je dat aan? Volg de cursus Fondsenwerven en leer je doelen te bereiken!

Na het volgen van de Fondsenwervencursus is een aanvraag schrijven niet meer eng of moeilijk. Krijg out-of-the-box-tips, voorbeelden van hoe het wel (en niet) moet en heel veel ins en outs over fondsenwerving in één dag. De ochtend bestaat uit een hoorcollege. Na de lunch ga je in werkgroepen uiteen. Alle cursisten kunnen in de maanden na de cursus een keer één op één advies krijgen over hun aanvraag van docent Ben Hekkema.

Op het kantoor van Mocca: Baarsjesweg 224.

Donderdag 1 februari 2024 – Introductie
Donderdag 8 februari 2024 – Ontmoet een fonds
Donderdag 15 februari 2024 – Crowdfunding
Donderdag 29 februari – Hoe schrijf je een projectplan met impact?

De lestijd op 1, 8 en 15 februari is 18:30 – 20:30 uur.
De lestijd op 29 februari is 14:30 – 17:30 uur.

De aanmeldperiode is nog niet gestart.