Lees na: Stamtafel speciaal Onderwijs #1

Op 22 januari trapten we af met de eerste Stamtafel Speciaal Onderwijs. Dertig deelnemers uit het Amsterdamse sbo, so, vso en culturele veld spraken in Zoom met elkaar over cultuureducatie en Vouchergeld in coronatijd.

Van tevoren keken deelnemers een eerder opgenomen interview met Willie Snijder, ICC’er van Drostenburg over hetzelfde onderwerp. En iedereen maakte kennis met Interacting dat improvisatietheater workshops geeft aan jongeren met autisme en voor het speciaal onderwijs. Lees onder de video de uitkomsten van de Zoom meetup van de Stamtafel Speciaal Onderwijs #1; 3 x Vouchergeld en cultuureducatie in coronatijd

Wat gebeurt er al
  • Sommige scholen zetten cultuureducatie-aanbod op de eigen site en kiezen daarbij voor een mix van aanbod dat verwondert en inspireert en tutorials.
  • Scholen sturen lespakketten naar de leerlingen.
 Wat voor online aanbod past bij de wensen van de scholen?
  • Interactief in plaats van passief. Zorg voor interactieve buttons of mogelijkheden om zelf te reageren. Kinderen willen iets bijdragen aan het eindresultaat.
  • In kleine stukjes opgeknipt zodat docenten er korte opdrachten bij kunnen bedenken.
  • Online workshops onder begeleiding van een workshopdocent op een afgesproken tijd tijdens de lesweek.
  • Online muziekonderwijs met korte opdrachten.
  • Het vso wil simpel online aanbod dat tegelijkertijd niet te kinderachtig is. Inloggen is soms al moeilijk voor de leerlingen. Voorbeelden: een tutorial van een coole breakdancer die een move uitlegt. Of een toffe muziekvideo.
  • Aansluitend bij de thema’s van de school.
  • Kansen voor samenwerkingen tussen speciaal onderwijs en het culturele veld
  • Culturele instellingen en vso scholen willen op de lange termijn samenwerken om samen gepast aanbod te ontwikkelen. Hiervoor willen een aantal scholen hun extra vouchergelden ook wel voor inzetten.
  • De scholen en instellingen zien dat deze tijd ook ruimte (tijd en geld) biedt om samen te werken met aanbieders aan toekomstige projecten. Voorbereidingen nu kunnen kosten en tijd sparen voor de komende jaren, bijvoorbeeld in een jaarlijks terugkerend project.
Uitdagingen cultuureducatie in coronatijd
  • De meeste scholen doen nu liever geen activiteiten buiten de deur, maar hopen dat het straks weer kan. Wel waarderen ze de optie van Mocca om met kleinere groepen van bijvoorbeeld maar 10 leerlingen met de Cultuurbus op pad te kunnen als de instellingen weer open gaan.
  • Scholen geven aan niet op de hoogte te zijn van al het nieuwe online aanbod van de culturele instellingen. Ze willen dit graag per mail ontvangen. Mocca verzamelt het aanbod zal dit naar het speciaal onderwijs sturen.
  • Begeleiding van ouders bij de uitvoering van online cultuureducatie opdrachten is nodig. Of het gedaan wordt is daarom afhankelijk van de tijd en inzet van de ouders.
  • In het sbo hebben de leerkrachten de handen vol aan het bereiken van kinderen. Veel van de kinderen hebben problemen thuis, dus er is beperkt steun van ouders. De focus ligt bij de zaakvakken. Deelnemers geven aan dat het belangrijk is schoolteams te blijven inspireren met korte, leuke online lesideeën.
  • Aanbieders maken online aanbod, maar weten niet goed hoe dit wordt ontvangen bij scholen/leerlingen.
  • Cultuurcoördinatoren die zelf geen les geven, ervaren een afstand tot de leerlingen en collega’s, en zijn daardoor minder op de hoogte van wat zij doen en willen.
In gesprek blijven
  • Ook nu is het belangrijk elkaar te blijven ontmoeten, zo blijkt ook uit de waardering voor de Stamtafel Speciaal Onderwijs.  Een greep uit de reacties:
  • Fijn om andere mensen uit het werkveld te zien, en om andere inzichten te horen. Goed en duidelijk uitgangspunt.
  • Fijn om het veld op deze manier toch even bij elkaar te krijgen.
  • Goed geregeld!
  • Leuke uitwisseling. Erg leerzaam en interessant om alles uit te wisselen.
  • Fijn het opwarm filmpje van tevoren en heel nuttig om eens te horen hoe andere scholen het doen.
  • Leuke en goede ideeën gehoord.
  • Heel goed dit netwerk.
  • Leuk om te horen wat iedereen doet.
  • Uitwisseling was interessant.
  • Goed te horen waar behoefte is.
  • Prima manier om tips uit te wisselen.
  • Leuk om elkaars ideeën te horen en te ervaren hoe het op andere scholen gaat.
  • Wat fijn om zo weer met elkaar van gedachten te kunnen wisselen.
  • Enthousiaste en inspirerende begeleiding ;).
  • Leuk jullie te spreken. Voor herhaling vatbaar.

We zetten het gesprek voort tijdens De Stamtafel Speciaal Onderwijs februari op 18 februari van 15.30 uur tot 16.30 uur.  

Meer nieuwsberichten

Vacature Raad van Toezicht Mocca

Mocca (Stichting Match Onderwijs en Cultuur Amsterdam) verbindt jonge Amsterdammers en cultuur. Mocca staat voor goed cultuuronderwijs voor álle kinderen en jongeren. Zo kunnen zij hun eigen creativiteit ontdekken en opgroeien met dans, theater, musea, muziek en kunsten.

Meer informatie »