Karim Amghar , Jelle Jolles en Hasna el Maroudi aan tafelfel

‘Breng ouders op de hoogte van het belang van cultuureducatie’ – Bekijk hier het gesprek tussen Jelle Jolles en Karim Amghar

‘Breng ouders op de hoogte van het belang van cultuureducatie’, zeggen hoogleraar neuropsychologie gespecialiseerd in het tienerbrein Jelle Jolles en kansengelijkheid in het onderwijs expert Karim Amghar. Op uitnodiging van de Denktank Cultuureducatie in het Vmbo en Praktijkonderwijsuitnodiging gingen zij in gesprek met elkaar o.l.v. Hasna El Maroudi.

Jelle Jolles noemde cultuureducatie ‘gigantisch belangrijk’. ‘Het gaat niet alleen om platte cognitieve kennis. Cultuureducatie raakt aan alle pijlers van ontwikkeling bij kinderen.’ Karim Amghar stelt dat het niet alleen ‘een stevig vak, maar de rode draad in het onderwijs zou moeten zijn.’

‘Karim Amghar zeg: ‘als mijn ouders hadden geweten hoe cultuurparticipatie kon helpen bij mijn ontwikkeling en schoolprestaties, hadden zij mij zeker in staat gesteld cultuurlessen buiten school te volgen. Doordat ze dit niet wisten dachten ze juist dat het ten koste zou gaan van mijn schoolprestaties.’

Jelle Jolles: ‘De omgeving is bepalend voor de hersenontwikkeling van tieners en kinderen. Hoe meer prikkels het brein krijgt, hoe beter het zich ontwikkelt. Het verschil tussen kansarm en kansrijk zit daarin. Hoeveel prikkels krijg je en hoeveel ervaringen doe je op.’

Bekijk nu de volledige livestream van het gesprek tussen Jelle Jolles en Karim Amghar over de belevingswereld van tieners en het belang van cultuureducatie voor de ontwikkeling van het tienerbrein.

Het gesprek was een initiatief van de Denktank Cultuureducatie in het Vmbo en Praktijkonderwijs en kwam tot stand door Poldertheater i.s.m. Mocca. De Denktank Cultuureducatie in het Vmbo en Praktijkonderwijs bestaat naast Poldertheater uit: Bekijk’t Foam, ICK, School der Poezie, het Caland Lyceum, het Church College, het Huygens College, Monessori Lyceum Oostpoort en het Marcantie College.

Meer nieuwsberichten

Voor onderwijsmedewerkers en kunstenaars die op scholen werken en die al enige ervaring hebben met fondsenwerving en een concreet voornemen hebben voor het werven van fondsen.

In de cursus Fondsenwerven leidt gecertificeerd fondsenwerver Ben Hekkema je binnen in dit boeiende onderwerp en helpt je bij het ontwikkelen van een strategie om fondsen te werven. Aan de hand van voorbeelden, formats en stappenplannen leer je meer over fondsenwervingsacties, het doen aanvragen bij fondsen en sponsoring. Na afloop heb je:

1 : Informatie over de mogelijkheden van fondsenwerving voor het onderwijs.
2: Kennis en ervaringen uitgewisseld met de andere deelnemers.
3: Geleerd om een fondsenwervingsplan op te zetten.
4: Geleerd een ‘case for support’ te formuleren.

Soms heb je wel een idee voor een project maar niet genoeg geld. Of je nu een uitwisseling met het buitenland ambieert, een nieuwe samenwerking van scholen en kunstenaars nastreeft, of een buurtproject van de grond wil krijgen, fondsen werven brengt geld in het laatje. Hoe pak je dat aan? Volg de cursus Fondsenwerven en leer je doelen te bereiken!

Na het volgen van de Fondsenwervencursus is een aanvraag schrijven niet meer eng of moeilijk. Krijg out-of-the-box-tips, voorbeelden van hoe het wel (en niet) moet en heel veel ins en outs over fondsenwerving in één dag. De ochtend bestaat uit een hoorcollege. Na de lunch ga je in werkgroepen uiteen. Alle cursisten kunnen in de maanden na de cursus een keer één op één advies krijgen over hun aanvraag van docent Ben Hekkema.

Op het kantoor van Mocca: Baarsjesweg 224.

Donderdag 1 februari 2024 – Introductie
Donderdag 8 februari 2024 – Ontmoet een fonds
Donderdag 15 februari 2024 – Crowdfunding
Donderdag 29 februari – Hoe schrijf je een projectplan met impact?

De lestijd op 1, 8 en 15 februari is 18:30 – 20:30 uur.
De lestijd op 29 februari is 14:30 – 17:30 uur.

De aanmeldperiode is nog niet gestart.