Cover: 3 personen overleggen liggend op de vloer

MoccaTac – Leergemeenschap Cultuur en Kansengelijkheid

Amsterdam is een geweldige stad. Vol musea en podia, prachtige architectuur en groene parken met ruisende iepen. Het is een stad met ruimte voor creativiteit: met broedplaatsen, met een levendige creatieve industrie, en met droombanen zowel in de culturele sector als in de innovatieve hightechbbranche. Daarnaast is het een stad met toonaangevende opleidingen aan universiteiten en hogescholen.
Amsterdam is ook een stad met wijken waar kinderen zonder ontbijt naar school gaan. Met grauwe buurten waar scholen moeten sluiten, omdat leerkrachten er liever niet werken, en waar jonge Amsterdammers minder kansen krijgen dan leeftijdgenoten in andere stadsdelen.

Kan cultuuronderwijs zorgen voor meer kansengelijkheid in de stad?

Geïnspireerd door het voorbeeld van SLiCE, van de Britse organisatie Curious Minds, nodigde Mocca deelnemers uit het culturele en het onderwijsveld uit om deel te nemen aan een leergemeenschap over kansengelijkheid. De centrale onderzoeksvraag was: kan cultuuronderwijs zorgen voor meer kansengelijkheid in de stad? De resultaten van het onderzoek zijn te lezen in deze publicatie.

Marike Hoekstra – Lectoraat Kunsteducatie Amsterdamse Hogeschool

Na eerdere samenwerking met het lectoraat Kunsteducatie van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten in de pilot co-teaching in het kunstonderwijs in het po is ook het onderzoek naar de leergemeenschap samen met het lectoraat uitgevoerd. De heldere blik en de wetenschappelijke onderbouwing van Marike Hoekstra zorgen ervoor dat de resultaten van deze leergemeenschap beklijven. Mocca is het lectoraat zeer erkentelijk voor de samenwerking.

Meer nieuwsberichten

Vacature Adviseur mbo

Vind jij cultuuronderwijs ook onmisbaar in het onderwijs? Weet jij zeker dat kunst en cultuur essentieel zijn voor de ontwikkeling van jongeren? Ben jij iemand die directie, docenten en andere medewerkers van mbo’s in je verhaal

Meer informatie »