Moccast: Lessen van Amsterdamse cultuurcoaches

In 2025 start de nieuwe vierjarige regeling Cultuurcoaches. We praten daarom met cultuurcoaches Suzanne Klein van De Amsterdamse Jeugdtheaterschool en Petra Veenstra van De Rode Loper op School. Suzanne is cultuurcoach op de Merkelbachschool en OBS De Springstok. Petra op de Flevoparkschool. Op deze scholen geven ze al vier jaar kunstlessen onder schooltijd. En ze zorgen voor doorstroom naar buitenschools aanbod.

Lessen uit de afgelopen vier jaar

Hoe ziet hun werk eruit? Hoe creëren ze hun plekje in de school en het team? Hoe bereiken ze leerlingen? En ouders? Hoe organiseren ze de doorstroom? Welke successen behaalden ze? Welke lessen hebben ze zelf geleerd in de afgelopen vier jaar? En welke tips hebben ze voor nieuwe cultuurcoaches?

Regeling Meerjarige subsidies Cultuurcoach 2025-2028

Cultuurcoaches vergroten de kansen van kinderen en jongeren om zowel tijdens als na school actief met kunst en cultuur in alle kunstdisciplines in aanraking te komen en dragen daarmee bij aan kansengelijkheid. Omdat cultuurcoaches als kunstvakdocenten in alle disciplines zelfstandig voor de klas staan, dragen ze ook bij aan de werkdrukvermindering in het onderwijs.

De regeling Meerjarige subsidies Cultuurcoach 2025-2028 is onderdeel van de samenwerking tussen de afdelingen Onderwijs en Jeugd en Kunst & Cultuur van de Gemeente Amsterdam, Mocca (het expertisecentrum voor cultuureducatie in Amsterdam) en het Amsterdams Fonds voor de Kunst (AFK).

Luister de podcast hier!

, Moccast: Lessen van Amsterdamse cultuurcoaches
, Moccast: Lessen van Amsterdamse cultuurcoaches
, Moccast: Lessen van Amsterdamse cultuurcoaches

MOCCAST – dé podcast over cultuuronderwijs

MOCCAST is de podcast van Mocca, het expertisecentrum cultuuronderwijs van Amsterdam. Met elke maand een nieuwe aflevering met boeiende gasten uit de wereld van onderwijs en cultuur. Luister mee!    

Meer nieuwsberichten

Voor onderwijsmedewerkers en kunstenaars die op scholen werken en die al enige ervaring hebben met fondsenwerving en een concreet voornemen hebben voor het werven van fondsen.

In de cursus Fondsenwerven leidt gecertificeerd fondsenwerver Ben Hekkema je binnen in dit boeiende onderwerp en helpt je bij het ontwikkelen van een strategie om fondsen te werven. Aan de hand van voorbeelden, formats en stappenplannen leer je meer over fondsenwervingsacties, het doen aanvragen bij fondsen en sponsoring. Na afloop heb je:

1 : Informatie over de mogelijkheden van fondsenwerving voor het onderwijs.
2: Kennis en ervaringen uitgewisseld met de andere deelnemers.
3: Geleerd om een fondsenwervingsplan op te zetten.
4: Geleerd een ‘case for support’ te formuleren.

Soms heb je wel een idee voor een project maar niet genoeg geld. Of je nu een uitwisseling met het buitenland ambieert, een nieuwe samenwerking van scholen en kunstenaars nastreeft, of een buurtproject van de grond wil krijgen, fondsen werven brengt geld in het laatje. Hoe pak je dat aan? Volg de cursus Fondsenwerven en leer je doelen te bereiken!

Na het volgen van de Fondsenwervencursus is een aanvraag schrijven niet meer eng of moeilijk. Krijg out-of-the-box-tips, voorbeelden van hoe het wel (en niet) moet en heel veel ins en outs over fondsenwerving in één dag. De ochtend bestaat uit een hoorcollege. Na de lunch ga je in werkgroepen uiteen. Alle cursisten kunnen in de maanden na de cursus een keer één op één advies krijgen over hun aanvraag van docent Ben Hekkema.

Op het kantoor van Mocca: Baarsjesweg 224.

Donderdag 1 februari 2024 – Introductie
Donderdag 8 februari 2024 – Ontmoet een fonds
Donderdag 15 februari 2024 – Crowdfunding
Donderdag 29 februari – Hoe schrijf je een projectplan met impact?

De lestijd op 1, 8 en 15 februari is 18:30 – 20:30 uur.
De lestijd op 29 februari is 14:30 – 17:30 uur.

De aanmeldperiode is nog niet gestart.