Moccast: Klassiek voor de klas – Hoe bereik je leerlingen met klassieke muziek?

Klassieke muziek saai? Niet als het aan Sophie Graven (Nederlands Philharmonisch Orkest | Nederlands Kamerorkest) en Malou Castel (Het Concertgebouw) ligt. In deze aflevering onderzoeken we hoe je kinderen – van kleuters tot pubers – enthousiast maakt voor klassieke muziek. Waarom is die eerste kennismaking vóór hun achtste zo belangrijk? Hoe bereid je een muziekbezoek goed voor in de klas? En hoe sluit je aan bij de belevingswereld van leerlingen? Co-host deze maand is Mocca-adviseur Thijs van der Vossen. Luister mee voor inspirerende inzichten, voorbeelden uit de praktijk en concrete tips.

Alliantie Muziekeducatie Amsterdam
Het Concertgebouw en het NedPhO | NKO maken deel uit van de Alliantie Muziekeducatie Amsterdam (AMA), een samenwerkingsverband van Amsterdamse muziekinstellingen voor betekenisvolle muziekeducatie in het onderwijs.

Wat je kunt verwachten in de podcast:

  • Waarom is een vroege kennismaking met klassieke muziek belangrijk?
  • Wat werkt en waarom werkt het?
  • Hoe bereid je een muziekbezoek voor in de klas?
  • Hoe ondersteun je leerkrachten zonder affiniteit met klassieke muziek?
  • Wat gebeurt er op het gebied van representatie?
  • Hoe betrek je ouders en maak je blijvende impact?

Luister naar deze aflevering van Moccast via:
Spotify
Apple Podcasts
YouTube

MOCCAST – dé podcast over cultuuronderwijs
MOCCAST is de podcast van Mocca, het expertisecentrum cultuuronderwijs van Amsterdam. Met elke maand een nieuwe aflevering met boeiende gasten uit de wereld van onderwijs en cultuur. Luister mee! 

Meer nieuwsberichten

Voor onderwijsmedewerkers en kunstenaars die op scholen werken en die al enige ervaring hebben met fondsenwerving en een concreet voornemen hebben voor het werven van fondsen.

In de cursus Fondsenwerven leidt gecertificeerd fondsenwerver Ben Hekkema je binnen in dit boeiende onderwerp en helpt je bij het ontwikkelen van een strategie om fondsen te werven. Aan de hand van voorbeelden, formats en stappenplannen leer je meer over fondsenwervingsacties, het doen aanvragen bij fondsen en sponsoring. Na afloop heb je:

1 : Informatie over de mogelijkheden van fondsenwerving voor het onderwijs.
2: Kennis en ervaringen uitgewisseld met de andere deelnemers.
3: Geleerd om een fondsenwervingsplan op te zetten.
4: Geleerd een ‘case for support’ te formuleren.

Soms heb je wel een idee voor een project maar niet genoeg geld. Of je nu een uitwisseling met het buitenland ambieert, een nieuwe samenwerking van scholen en kunstenaars nastreeft, of een buurtproject van de grond wil krijgen, fondsen werven brengt geld in het laatje. Hoe pak je dat aan? Volg de cursus Fondsenwerven en leer je doelen te bereiken!

Na het volgen van de Fondsenwervencursus is een aanvraag schrijven niet meer eng of moeilijk. Krijg out-of-the-box-tips, voorbeelden van hoe het wel (en niet) moet en heel veel ins en outs over fondsenwerving in één dag. De ochtend bestaat uit een hoorcollege. Na de lunch ga je in werkgroepen uiteen. Alle cursisten kunnen in de maanden na de cursus een keer één op één advies krijgen over hun aanvraag van docent Ben Hekkema.

Op het kantoor van Mocca: Baarsjesweg 224.

Donderdag 1 februari 2024 – Introductie
Donderdag 8 februari 2024 – Ontmoet een fonds
Donderdag 15 februari 2024 – Crowdfunding
Donderdag 29 februari – Hoe schrijf je een projectplan met impact?

De lestijd op 1, 8 en 15 februari is 18:30 – 20:30 uur.
De lestijd op 29 februari is 14:30 – 17:30 uur.

De aanmeldperiode is nog niet gestart.