Met Mocca naar Cultuur naar documentaire Favoriten

+ nagesprek met wethouder Marjolein Moorman

Vrijdag 7 maart | Aanvang: 16.15 uur | Locatie: Het Documentaire Paviljoen | Aanmelden

Ga vrijdagmiddag 7 maart mee Met Mocca naar Cultuur naar de documentaire Favoriten bij IDFA in het Vondelpark in een samenwerking met Filmhub Noord-Holland. Deze intieme documentaire volgt drie jaar lang de klas van juf Ilkay Idiskut in Wenen. De meeste van haar leerlingen zijn niet-Duitstalig en sommigen zijn getekend door oorlog en trauma. Als de juf met zwangerschapsverlof gaat, worden de gevolgen van het lerarentekort pijnlijk zichtbaar.

Na afloop van de documentaire is er een nagesprek over de uitdagingen in het onderwijs met wethouder Marjolein Moorman en het publiek, en we sluiten af met een borrel. Meld je aan, en neem vooral ook je collega’s mee, maar meld je wel even apart aan. 

Over Favoriten
In de aangrijpende en intieme documentaire Favoriten neemt de Oostenrijkse filmmaker Ruth Beckermann ons mee naar een basisschoolklas in het multiculturele Weense district Favoriten, een buurt die bekendstaat om zijn diversiteit en arbeidersgeschiedenis. Gedurende drie jaar, van 2020 tot 2023, volgt ze een groep van 25 kinderen tussen de 7 en 10 jaar oud, onder leiding van hun gedreven lerares Ilkay Idiskut. Deze klas vormt een levendige microkosmos van Europa: de leerlingen brengen een mozaïek van culturen mee, met achtergronden die reiken van Turkije en de Balkan tot Syrië. Sommige families dragen de littekens van oorlog, terwijl anderen dagelijks te maken hebben met discriminatie en sociale uitsluiting. Toch delen deze kinderen één opvallende eigenschap: hun ontwapenende inzet om Duits te leren, vaak als tweede of derde taal.

, Met Mocca naar Cultuur naar documentaire Favoriten

De kracht van juf Ilkay
We zoomen in op de klas van Ilkay, een Turks-Oostenrijkse lerares die met geduld en warmte een veilige, inclusieve omgeving creëert. Meer dan 60 procent van de leerlingen op Weense basisscholen spreekt thuis geen Duits, een realiteit die het Oostenrijkse onderwijssysteem voor enorme uitdagingen stelt – zeker gezien het acute tekort aan leerkrachten. Dit spanningsveld vormt de kern van Favoriten. Beckermann filmt niet alleen de dagelijkse avonturen, strubbelingen en triomfen van de kinderen, maar laat ook zien hoe fragiel deze balans is. Een hartverscheurend moment komt als juf Ilkay met zwangerschapsverlof gaat en er geen vervanger beschikbaar is – een pijnlijk symbool van de structurele problemen in het onderwijs.

, Met Mocca naar Cultuur naar documentaire Favoriten

Kinderen achter de camera
Wat Favoriten bijzonder maakt, is de manier waarop Beckermann de kinderen zelf betrekt: ze geeft hen camera’s om hun eigen leven te filmen, waardoor je niet alleen door haar lens kijkt, maar ook door hun ogen. Dit levert ontroerende, zelfbewuste miniportretjes op die de documentaire een extra laag diepte geven. De film, die in 2024 de Friedensfilmpreis won op de Berlinale, is een liefdevolle ode aan de kindertijd en het werk van opvoeders. Tegelijkertijd houdt Beckermann ons een spiegel voor over de toekomst van een diverse samenleving, waarin onderwijs niet alleen kennis overdraagt, maar ook sociale cohesie bouwt. Favoriten viert het levenslange leren – in het klaslokaal én daarbuiten – en laat zien hoe veerkrachtig kinderen zijn, zelfs onder uitdagende omstandigheden.

Met Mocca naar Cultuur
Ook in 2025 nemen we Amsterdamse docenten, (vak)leerkrachten, cultuurcoördinatoren, cultuurcoaches, directeuren én stagiairs van de pabo ter inspiratie weer kosteloos mee naar een gevarieerd cultuurprogramma in Amsterdam. Vaak met een speciale rondleiding of een extra introductie op een voorstelling. Vraag gerust collega’s mee en neem voor of na het programma even de tijd om bij te praten tijdens een drankje.

Foto’s: Ruth Beckermann Filmproduktion

Meer nieuwsberichten

Blog: Procesgericht werken voor het jonge kind

Een Mocca masterclass met Atelier in een Koffer in Ru Paré Play is one of the most advanced methods nature has invented to allow a complex brain tocreate itself.  Kinderen spelen en maken sporen om de wereld te begrijpen. Bijvoorbeeld zandkastelen op het strand of tekeningen op beslagen ruiten. Procesgericht werken ondersteunt dit natuurlijke proces van spelen en leren. Anders dan

Meer informatie »