Meetup voor primair onderwijs: Lezen is besmettelijk – hoe steek je je klas aan!

Woensdag 21 mei | 16.00 – 18.00 uur | Kindcentrum de Vindplaats |  Aanmelden

Hoe zorg je ervoor dat boeken niet saai zijn? Dat kinderen niet te stoppen zijn en stiekem vooruit lezen? Dat verhalen niet alleen tot leven komen in hun hoofd, maar ook in beeldend werk. Dat ze betekenis krijgen in hun eigen leven? Hoe je jeugdliteratuur vakoverstijgend kunt inzetten? Tijdens deze meetup krijg je voorbeelden en werkvormen waarmee je boeken tot leven brengt in je klas – ook voor kinderen die uit zichzelf nooit een boek zouden pakken.

, Meetup voor primair onderwijs: Lezen is besmettelijk – hoe steek je je klas aan!

Kelly van Kempen – literaire gesprekken en boekclub

Schrijver van de populaire serie De Vriezels en expert in het aanzetten van kinderen tot lezen. Kelly weet als geen ander hoe je literaire gesprekken voert die zó leuk zijn dat leerlingen FOMO krijgen. Zelfs kinderen die nog nooit een boek hebben uitgelezen raken door haar praktische en verrassende aanpak verslingerd aan lezen.

Naast het schrijven van boeken geeft Kelly workshops en trainingen aan leerkrachten en bibliotheekprofessionals. Ze is gespecialiseerd in literaire gesprekken met kinderen, waarbij ze leesplezier en literaire vaardigheden bevordert. Tijdens de meetup deelt ze haar geheim én praktische tips waarmee jij de volgende dag al in de klas aan de slag kunt.

Elizabeth van Helm – betekenisvol onderwijs met jeugdliteratuur

, Meetup voor primair onderwijs: Lezen is besmettelijk – hoe steek je je klas aan!

Als ontwikkelaar en trainer in kunst- en literatuureducatie en docent van de cursus Specialist Jeugdliteratuur in het basisonderwijs, laat Elizabeth zien hoe je jeugdliteratuur kunt gebruiken als een onuitputtelijke bron voor betekenisvol onderwijs. En hoe je verhalen kunt koppelen aan kunsteducatie met behulp van ontwerpgerichte werkvormen, zoals Wicked Arts. Natuurlijk ga je ook zelf aan de slag met een creatieve verwerkingsopdracht.

Elizabeth werkte jarenlang als cultuurcoördinator en vakdocent beeldende vorming op een basisschool in hartje Amsterdam. Ze geeft les aan de pabo van de Hogeschool Leiden, waar ze toekomstige leerkrachten meeneemt in beeldende vorming en vertellen. Inmiddels ontwikkelt en geeft ze trainingen op het snijvlak van kunst-, literatuur- en cultuureducatie.
Haar lessen en trainingen vertrekken vaak vanuit de nieuwsgierige blik van kinderen. Ze ontwerpt werkvormen waarin jeugdliteratuur, populaire cultuur, kunst en verschillende vakgebieden met elkaar in gesprek gaan.

Voor wie?

Deze meetup is bedoeld voor iedereen werkzaam in het primair onderwijs of het culturele veld in Amsterdam.

Meer nieuwsberichten

Voor onderwijsmedewerkers en kunstenaars die op scholen werken en die al enige ervaring hebben met fondsenwerving en een concreet voornemen hebben voor het werven van fondsen.

In de cursus Fondsenwerven leidt gecertificeerd fondsenwerver Ben Hekkema je binnen in dit boeiende onderwerp en helpt je bij het ontwikkelen van een strategie om fondsen te werven. Aan de hand van voorbeelden, formats en stappenplannen leer je meer over fondsenwervingsacties, het doen aanvragen bij fondsen en sponsoring. Na afloop heb je:

1 : Informatie over de mogelijkheden van fondsenwerving voor het onderwijs.
2: Kennis en ervaringen uitgewisseld met de andere deelnemers.
3: Geleerd om een fondsenwervingsplan op te zetten.
4: Geleerd een ‘case for support’ te formuleren.

Soms heb je wel een idee voor een project maar niet genoeg geld. Of je nu een uitwisseling met het buitenland ambieert, een nieuwe samenwerking van scholen en kunstenaars nastreeft, of een buurtproject van de grond wil krijgen, fondsen werven brengt geld in het laatje. Hoe pak je dat aan? Volg de cursus Fondsenwerven en leer je doelen te bereiken!

Na het volgen van de Fondsenwervencursus is een aanvraag schrijven niet meer eng of moeilijk. Krijg out-of-the-box-tips, voorbeelden van hoe het wel (en niet) moet en heel veel ins en outs over fondsenwerving in één dag. De ochtend bestaat uit een hoorcollege. Na de lunch ga je in werkgroepen uiteen. Alle cursisten kunnen in de maanden na de cursus een keer één op één advies krijgen over hun aanvraag van docent Ben Hekkema.

Op het kantoor van Mocca: Baarsjesweg 224.

Donderdag 1 februari 2024 – Introductie
Donderdag 8 februari 2024 – Ontmoet een fonds
Donderdag 15 februari 2024 – Crowdfunding
Donderdag 29 februari – Hoe schrijf je een projectplan met impact?

De lestijd op 1, 8 en 15 februari is 18:30 – 20:30 uur.
De lestijd op 29 februari is 14:30 – 17:30 uur.

De aanmeldperiode is nog niet gestart.