Publicaties

Mocca onderzoekt en publiceert over cultuureducatie. Lees hier onze publicaties.

Teamplayers: pilot co-teaching in het kunstonderwijs in het po

Studenten van de Pabo (HvA), de Breitner Academie, de Academie voor Theater en Dans en het Lectoraat Kunsteducatie (AHK) stonden voor het eerst tijdens de opleiding samen voor de klas.

Naar het verslag

Co-teaching in het kunstonderwijs in het po – Het vervolg

De succesvolle pilot Co-teaching in het onderwijs waarbij PABO-studenten en kunstdocent-studenten collectief leren en zo elkaars taal en handelingen leren, kreeg een vervolg in 2019.

Naar het verslag

Onderzoek cultuureducatie in het vo

Aan welke vorm van ondersteuning hebben middelbare scholen in Amsterdam behoefte? Mocca voerde vraaggesprekken met zeven Amsterdamse scholen, enkele experts en vier expertisecentra voor cultuureducatie in andere steden en bracht deze behoefte in kaart.

Naar het onderzoek

Ambachtengids

Een ambacht heeft iets handmatigs. Het is het repareren van een fiets, het stuken van een schoolmuur, pottenbakken, stoelen matten en nog veel meer. Het belang van de oude ambachtsgilden was vooral het overdragen van kennis van de ene generatie op de andere.

Naar de Ambachtengids

Erfgoedgids

Cultureel erfgoed is de verzamelnaam voor grote en kleine monumenten uit het verre en nabije verleden. Cultureel erfgoed gaat onder meer over gebouwen, kunstvoorwerpen, vondsten en opgravingen, voorwerpen uit het dagelijks leven, verhalen, liedjes, verzamelingen en archieven, landschappen, en stads- en dorpsgezichten.

Naar de Erfgoedgids

Speciaal Onderwijsgids

Culturele ervaringen op school en daarbuiten dragen bij aan de ontwikkeling van speciaal onderwijs leerlingen en aan hun gevoel van trots en geluk.

Naar de speciaal onderwijsgids

Publicatienieuws